اپراتوری که نشان کپی می‌کند

۱۰م دیماه ،

برند و نشان یکی از پارامترهای مهم فعالیت برای اپراتور‌های تلفن همراه در دنیا و ایران است. نام و نشان جذاب و کوتاه همواره مورد توجه شرکت‌های مخابراتی و به ویژه تلفن همراه بوده و هست. برای همین این شرکت‌ها سعی می‌کنند در انتخاب نام و نشان وسواس بسیاری به خرج بدهند تا نام و نشانی جذاب را به مشتریان عرضه کنند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، برند و نشان یکی از پارامترهای مهم فعالیت برای اپراتور‌های تلفن همراه در دنیا و ایران است. نام و نشان جذاب و کوتاه همواره مورد توجه شرکت‌های مخابراتی و به ویژه تلفن همراه بوده و هست. برای همین این شرکت‌ها سعی می‌کنند در انتخاب نام و نشان وسواس بسیاری به خرج بدهند تا نام و نشانی جذاب را به مشتریان عرضه کنند. 

اما این وسواس داشتن هم برخی مواقع به ضرر شرکت‌ها تمام می‌شود. چراکه آنقدر کنجکاوی می‌کنند که یادشان می‌رود نشان یا نامی که انتخاب کرده‌اند، قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است. این داستان اکنون برای اپراتور سوم تلفن همراه که با نام رایتل شناخته می‌شود رخ داده است. رایتل اپراتور تلفن همراهی است که آمده تا نسل سوم تلفن همراه را به مردم ارائه کند. اپراتوری که با وجود گذشت چندین ماه از فعالیت خود تنها توانسته ۱۶ شهر را پوشش دهد. این اپراتور تلفن همراه چندی پیش نیز با استفاده از برخی ابزارها توانست مصوبه‌ای از دولت بگیرد که اجازه تنفس و فعالیت بیشتری برای ارائه نسل سوم تلفن همراه به او می‌دهد. موضوعی که سایر اپراتورها صدایشان درآمد و مدعی شدند که این موضوع خلاف قانون است. حالا موضوع دیگری برای این اپراتور وابسته به سازمان تأمین اجتماعی رونمایی شده است. لوگوی اپراتور سوم تلفن همراه بسیار شبیه و نزدیک به لوگوی دو شرکت خارجی قدیمی است. 

یکی از این شرکت‌ها، آژانس بیمه وابسته به کشور آلمان بوده با نام kurt weidmann و شرکت دیگر نیز مربوط به فروشنده تجهیزات نوری است. لوگوی رایتل بسیار شبیه لوگوی این دو شرکت به ویژه شرکت آژانس بیمه آلمانی است. البته احتمال دارد که این شرکت‌ها اکنون وجود خارجی نداشته یا ادغام و منحل شده باشند. اما نکته بسیار جالب این است که این نشان‌ها و علائم تجاری در کتاب «علائم و نمادها» در سال ۱۳۷۱در کشور چاپ شده است. هنوز مشخص نیست که آیا اپراتور رایتل خودش از این علائم بهره گرفته یا این کپی به عنوان طرحی خلاقانه از سوی شرکت‌های مشاور خارجی به آن فروخته شده است؟ با توجه به شباهت بسیار نزدیک علائم این اپراتور با دو شرکت خارجی ذکر شده بعید نیست که رایتل حداقل در تکمیل نشان خود از ساختار اصلی این نشان‌ها استفاده کرده است. باید توجه داشت که اگر نشان رایتل از روی این نشان‌ها کپی شده باشد و این شرکت‌ها نیز هنوز سر پا باشند می‌توانند از این اپراتور به دلیل کپی و عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی در بازار جهانی شکایت کنند. 

از سوی دیگر اگر این کپی را سهوی و غیرعمد هم بدانیم بازهم باید متأسف بود که از نیروهای توانمند داخلی استفاده نشده. این اپراتور می‌توانست با صدور اطلاعیه‌ای از مردم و طراحان خلاق داخلی یاری گیرد و نشان و شعار خاص خود را بومی‌سازی کند.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.