اپراتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی خواستار کمک مالی دولت ژاپن شد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

اپراتور نیروگاه هسته‌یی آسیب‌دیده فوکوشیما دایچی خواستار کمک مالی بیشتر دولت این کشور برای پاکسازی این اتفاق هسته‌یی شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شرکت توکیو الکتریک پاور اپراتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی که وضعیت مالی‌اش به سبب اتفاق هسته‌یی این نیروگاه در شمال شرق ژاپن و تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌یی دیگر آن به هم ریخته است، یک تریلیون ین کمک مالی از دولت دریافت نموده و در حال حاضر تحت مالکیت دولت ژاپن قرار دارد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری آسوشیتدپرس، نائومی هیروسه، رییس شرکت تپکو که بارها تحت فشار قرار گرفته است تا میزان بها لازم برای برچیدن نیروگاه هسته‌یی آسیب‌دیده را تخمین زده و پول آسیب‌های وارده را پرداخت کند اعلام نمود که ارزیابی بها‌ها غیرممکن است.

اما این شرکت در بیانیه‌ای به دو سناریوی احتمالی اشاره نمود که یکی شامل بها ۱۰ تریلیون ینی (۱۲۵ میلیارد دلاری) است که به نقل از شرکت تپکو دستیابی به آن از طریق وام دهندگان خصوصی غیرممکن است و به همین سبب این شرکت نیازمند کمک مالی دولت ژاپن است.

زمین‌لرزه و سونامی ماه مارس سال قبل آسیب بسیاری به چهار راکتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی وارد نمود، سیستم‌های خنک نماینده آن را از کار انداخت و سبب نشت مواد رادیو اکتیو شد و د‌ه‌ها هزار نفر از ساکنان اطراف این نیروگاه در این اتفاق که بدترین اتفاق هسته‌یی جهان پس از چرنوبیل لقب گرفته است خانه‌های خود را ترک نمودند.

مقامات ژاپنی می‌گویند که وضعیت این نیروگاه نسبت به سال قبل تثبیت شده است، اما نگرانی‌هایی درباره توانایی این نیروگاه برای تحمل زمین‌لرزه‌های شدیدتر وجود دارد.

مقامات تپکو می‌گویند که حدود ۴۰ سال طول می‌کشد تا بقایای راکتورهای آسیب دیده کاملا برچیده شود و این علاوه بر غرامت‌هایی که شرکت تپکو باید به آسیب دیدگان اتفاق بدهد، فشار مالی بسیاری را برای دوش این شرکت قرار می‌دهد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.