اپرا باید دوباره به کشور بازگردد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

موسیقی > ایرانی– ممتازنیوز:
سرپرست آنسامبل اپرای تهران گفت: برایم مهم است که اپرا بار دیگر به کشور ما برگردد و با کیفیت خوب در ایران اجرا شود.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هادی قضات که قرار است به زودی اپرای «جان اسکیکی» را در تهران به صحنه ببرد‌، گفت: سعی کردم برای اجرا اپرایی را انتخاب کنم که داستانش بسیار از فرهنگ ما ایرانی‌ها دور نباشد.

او ادامه داد: محتوای این داستان هم برای من و هم برای همه ایرانی‌ها قابل لمس است و امکان دارد‌ اتفاقهای این داستان برای هر کسی اتفاق بیفتد.

وی افزود: آهنگساز اپرا این اثر را به صورت کمیک پیش برده است و یکی از ویژگی‌های اثر غیر متفرقه بودن اتفاق‌هاست و مخاطب بدون اینکه به زیر نویس احتیاج داشته باشد،‌ داستان را متوجه می‌شود.

قضات با بیان اینکه این اپرا به زبان ایتالیایی اجرا می‌شود‌،‌ گفت: دوست دارم اپرا با کیفیت خوب در کشور اجرا شود،‌ با کیفیتی که به واقعیت نزدیک است، همچنین در قالب خودش و با رعایت استانداردها اجرا شود.

سرپرست و کارگردان آنسامبل اپرای تهران همچنین گفت: این اجرا قرار است در جامعه‌ای به روی صحنه برود که ۳۵ سال از اپرا دور بوده است و در واقع ۳۵ سال در حق این هنر اجحاف شده است و از این جای خالی سوء استفاده می‌شود چرا که کارهایی به نام اپرا در کشور اجرا می‌شود که هیچ ربطی به این هنر ندارد.

او که برای بار دوم اپرای جان اسکیکی را در تهران به روی صحنه می‌برد گفت: در اجرای قبلی سعی کردم از دکور و لباس‌های خوب استفاده کنم. برای اینکه بیننده را جذب کند و در نگاه اول متوجه شود که با یک کار متفاوت روبرو است.

وی افزود: من همیشه در راستای این هنر به خودم یاد می‌دهم که به حس بینایی در آخرین لحظه اعتماد کنم. چرا که هر وقت خواستم ابتدا از این حس استفاده کنم حس‌های دیگر تنبل می‌شوند. امیدوارم روزی بیاید که اپرا شنونده‌های حرفه‌ای داشته باشد. چرا که اپرا بخش مهمش موسیقی است و نمایش در وهله دوم قرار دارد.

قضات تاکید کرد: من سعی می‌کنم که بحث اپرا و شنونده آن را ارتقا دهم.

این هنرمند که صبح ۲۶ مرداد ماه برای تشریح جزئیات اپرای جان اسکیکی در تالار وحدت سخن می‌گفت در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: روند تربیت خوانندگان اپرا سال‌ها پیش در کشور گسترده‌تر بوده است و پیش از انقلاب اسلامی اپرا ملی بوده و از سوی دولت حمایت می‌شده است همچنین معلمان ایتالیایی به ایران می‌آمدند که این در روند پیشرفت نوازنده و خواننده تاثیر گذار بوده است. اما در حال حاضر دغدغه من برای اجرای اپرا در ایران این است که اگر امسال مجوز بگیرم آیا فردا هم مجوز خواهم داشت.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در این راستا مشکل نت است. بعد از انقلاب اسلامی اپراهال تهران از لیست کتابخانه‌هایی که نت قرض می‌دهند حذف شد و هم اکنون من مجبورم با هزینه شخصی نت جمع‌آوری کنم.

قضات در پایان سخنانش بیان کرد: بعد از اجرای قبلی ما در ۲۹ تیرماه سال ۹۰ بسیار‌ها فهمیدند که اپرا لولو خورخوره نیست. اول باید کار را دید بعد در مورد آن قضاوت کرد.

مدیر برگزاری کنسرت نیز در سخنانی مطرح کرد: سبب اجرای دوم جان اسکیکی درخواست مخاطبان و تعدادی از هنرمندان بود و اشخاصی مثل استاد شجریان ،‌حسین علیزاده و آقای دولت آبادی از ما خواستند که بار دیگر این اپرا را اجرا کنیم.

میرمحمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امیدوارم در دولت تدبیر و امید آقای روحانی کلیدی هم برای مسائل فرهنگی داشته باشند چرا که در دولت قبلی شرایط برای ما مسائل نبود و نگاه‌ها به این مسائل سلیقه‌ای اعمال می‌شد امیدواریم شاهد رخ دادهای خوبی در این راستا باشیم.


RSS
منبع: همشهری
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.