اپل یکی از بزرگترین فراریان مالیاتی آمریکا

۰۵خردادماه،

فضای سایبر > روندها– ممتازنیوز:
کمیسیون سنای آمریکا شرکت اپل را به عنوان یکی از بزرگترین فراریان مالیاتی آمریکا معرفی کرد.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این کمیسیون اعلام کرد شرکت اپل با استفاده از شبکه‌ای پیچیده از اشخاص در خارج از کشور،‌بدنن اینکه اقدامی غیرقانونی انجام دهد، از پرداخت میلیاردها دلار مالیات بردرآمد در آمریکا اجتناب می‌کند.

تیم کوک قرار است امروز در جلسه‌ای برای توضیح به این کمیته حاضر شود. اپل در اظهاریه‌ای اعلام کرد از حیله‌های مالیاتی استفاده نکرده‌است. این کمیته اعلام کرده‌است هیچ نشانه‌ای مبنی بر اعمال غیرقانونی از سوی شرکت اپل به دست نیاورده است.

شرکت اپل ذخیره نقدی بالغ بر ۱۴۵ میلیارد دلار دارد اما به نقل از این کمیته ۱۰۲ میلیارد دلار آن در خارج از کشور نگهداری می‌شود. اپل در مقابل اعلام کرده یکی از بزرگترین پرداخت‌کننده های مالیات در کشور است و در سال مالی ۲۰۱۲ در حدود ۶ میلیارد دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده‌است.

کمیسیون فرعی دائمی تحقیقات سنا به بررسی شیوه‌هایی که توسط شرکت‌های چند ملیتی برای انتقال سود ناشی از درآمد به خارج از کشور استفاده می گردد می‌پردازد.

برخی از شرکت‌های آمریکایی به خاطر بی‌تفاوتی نسبت به بازگرداندن درآمد‌های خارجی‌شان به داخل کشور برای فرار از مالیات ۳۵ درصدی شرکتی مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند. مالیات شرکتی آمریکا یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان را دارد، با این‌همه شرکت‌ها به لطف کسورات و معافیت‌ها معمولا مالیاتی بسیار کمتر از ۳۵ درصد پرداخت می‌کنند.

این کمیسیون در گزارش خود اعلام کرده شرکت اپل از انتقال سود درآمد خود به پناهگاه‌های مالیاتی خارجی راضی نبوده و  از این رو شبکه‌ای از اشخاص را در خارج از کشور ایجاد کرده تا میلیاردها دلار از دارایی این شرکت را برایش حفظ کنند. اپل به تازگی به لیست شرکت‌های چند ملیتی که به خاطر عدم پرداخت مالیات متهم شناخته شده‌اند،‌افزوده شده‌است. استارباکس، گوگل، آمازون و فیس‌بوک از جمله دیگر شرکت‌هایی می باشند که به خاطر فعالیت‌های مالیاتی در انگلستان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

گروه فعال “شهروندان برای عدالت مالیاتی” اعلام کرده‌است شرکت‌هایی که سرمایه‌های خود را در خارج از کشور نگه می‌دارند طی دهه آینده خسارتی ۶۰۰ میلیارد دلاری را به آمریکا وارد خواهند کرد.

این کمیسیون درحال حاضر مشغول بازرسی فعالیت‌های مالیاتی مایکروسافت و HP است. این دو شرکت در ماه سپتامبر متهم شدند دارایی‌های خود را در مکان‌هایی مانند جزایر کی‌من نگهداری می‌کنند تا از پرداخت مالیات به آمریکا معاف شوند،‌اما هردو شرکت این اتهام را رد کرده و هرنوع تخلف مالیاتی را انکار کردند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.