اکو نیازمند همبستگی است/ استاندارد زندگی مردم در اکو باید توسعه یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی آخوندزاده معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در بیست و دومین اجلاس شورای برنامه ریزی منطقه‌ای اکو که امروز در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز شد، با اشاره به نقش مهم این جلسه برای سازمان اکو گفت: شورای برنامه ریزی برای دستیابی اهداف اکو به منظور تدوین برنامه‌های آینده با توجه به آنچه تا کنون انجام شده کمک می کنند.

وی افزود: جلسه شورای برنامه ریزی اهمیت بیشتری دارد چرا که تاثیر زیادی بر کارهای تدارکی در اجلاس سران اکو در باکو که در آ‌ینده برگزار می‌شود، خواهد داشت.

به گفته آخوندزاده اکو دارای ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری‌های منطقه‌ای و اقدام یکپارچه است.

وی افزود: بازار بزرگ با بیش از ۴۰۰ میلیون نفر و همچنین موقعیت استراتژیک از نظر ترانزیت و منابع انسانی از عامل‌های کمک کننده به اکو هستند که می‌تواند یک نمونه موفقیت‌آمیز باشد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با تاکید بر این امر که اکو در ادبیات موفقیت منطقه گرایی غایب است، اظهار داشت: با کمک مقامات ایرانی کنفرانس ملی برگزار و از همه سران و اندیشمندان ملی دعوت کردیم که فعالیت‌های اکو را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه این ابتکار عمل ایران مورد توجه اکو قرار گرفت، افزود: تقویت اکو و ۱۰ کشوری که عضو آن هستند به این حقیقت که توانایی‌های اکو به اندازه مورد قبول استفاده شود کمک می‌کند.

آخوندزاده تصریح کرد: این جلسه فعالیت‌های اکو را مورد توجه قرار می‌دهد چرا که این فعالیت‌ها نیازمند ابزار مناسب برای ایفای نقش درست است.

وی تاکید کرد:‌ در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی منطقه‌ اکو قرار شد که اکو را از یک سازمان جلسه محور خارج کنیم و این امر یک توسعه و دلگرم کننده بود و این جلسه نیز باید در همین مسیر اداره شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: در آغاز سومین دهه تاسیس اکو این سازمان نیاز بازنگری در حوزه اختیارات دارد و با توجه به حقایق موجود ایران در مناسبت‌های مختلف نظرات خود را برای ارزیابی اکو بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه اکو از یک عدم همبستگی در میان کشورهای عضو رنج می‌برد، گفت: به همین دلیل باید همه اعضا در کنار هم باشند. نشانه‌هایی از تنزل علاقه در فعالیت‌های اکو مشاهده می‌شود و این موضوع سطح همبستگی را از ابتدای پیدایش اکو مورد هدف قرار داده است.

آخوندزاده تاکید کرد: امکان پذیری تصمیمات اکو را باید مورد بحث قرار دهیم و نیازمند آزمون امکان پذیری در اکو هستیم، اگر تصمیمی قابل اجرا نیست انجام نشود.

وی ادامه داد: میدان دید اکو نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. در شورای وزیران نیز به این نتیجه رسیدند که باید میدان دید اکو را بررسی کنیم و این نیازمند اطلاعاتی از وضعیت‌های رقابتی منطقه اکو است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف اکو لایق ترتیبات میان منطقه‌ای است تا استاندار و زندگی مردم توسعه یابد و به اهداف خود دسترسی پیدا کند.

به گفته آخوندزاده همان طور که در معاهده ازمیر آمده حیات اکو نیز دارای اهمیت است و باید مطمئن شویم که این سازمان می‌تواند در برابر همه چالش‌ها تداوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم این جلسه و جلسه آینده در سال ۲۰۱۲ به این مسیر کمک کند.

آخوندزاده در پایان به اهمیت بالای شورای برنامه ریزی منطقه‌ای اکو برای کمک به اکو برای حرکت در مسیر درست اشاره و افزود: این دارایی سرمایه این سازمان است و باید به شکل‌دهی آینده اکو بپردازد و امیدوارم این فرصت هر ساله به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه اجلاس یحیی معروفی دبیرکل سازمان اکو نیز گزارشی از وضعیت فعالیت‌های اکو در سه سال ارایه و به خدماتی از جمله به تاسیس بانک توسعه تجارت و فعالیت‌های دیگر این سازمان در زمینه‌های حمل و نقل دامداری، تجارت، محیط زیست و … اشاره کرد.

معروفی به مدت سه سال دبیرکل سازمان اکو بوده و قرار است دوره تصدی به پایان برسد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.