اگر با گرانی تخم‌مرغ برخورد کنید؛ شکایت می‌کنیم

هشدار مرغداران به مسئولان:
اگر با گرانی تخم‌مرغ برخورد کنید؛ شکایت می‌کنیم

۱۴:۰۱ (چهارشنبه ۴ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

از اسفند ماه تاکنون هر کیلو تخم‌مرغ هزار تومان زیر قیمت فروخته می‌شود که روزانه بیش از دو میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد می‌کند؛ البته در شهریورماه با افزایش تقاضا قیمت تخم‌مرغ قطعا افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان زیان نیمه اول سال خود را از این بازار جبران خواهند کرد.

در همین زمینه مرغداران طی نامه‌ای به مسئولان هشدار داده‌اند که «در زمان افزایش قیمت تخم‌مرغ از شهریورماه و فروش آن به قیمت تمام شده، موضع انفعالی خود را حفظ کنند و اگر با افزایش قیمت آن برخورد کنند؛ به مقامات قضایی اقامه دعوی و شکایت خواهند کرد!»

سیدفرزاد طلاکش ـ دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ـ با بیان این موضوع به خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: بر اساس قیمت نهاده‌های موجود در بازار و نرخ کارشناسی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو تخم مرغ با احتساب ۱۰ درصد سود باید ۲۸۰۰ تومان فروخته شود اما اکنون ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ تومان عرضه می‌شود و مرغداران کیلویی هزار تومان در هر کیلو تخم‌مرغ ضرر می‌دهند.

وی اعلام کرد: روزانه ۲۴۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که تولیدکنندگان از اسفند ماه کیلویی هزار تومان این محصول را کمتر از قیمت تمام شده و بدون سود عرضه کرده‌اند لذا روزانه حداقل دو میلیارد تومان زیان به صنعت مرغ تخم‌گذار وارد شده است.

طلاکش تصریح کرد: ‌این ضرر باید در جایی جبران شود؛ یا دولت باید این خسارت را بپردازد یا تولیدکنندگان در زمان افزایش تقاضا در بازار مصرف زیان خود را تامین کنند که از شهریور ماه لحاظ می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار کشور با اشاره به این‌که ۲۵ درصد از تخم‌مرغ تولیدی کشور در صنایع مصرف می‌شود، گفت: از شهریورماه و همچنین با بازگشایی مدارس و سردی هوا تقاضای تخم‌مرغ افزایش می‌یابد و نیمه دوم سال اوج مصرف صنایع کشور برای تخم‌مرغ است لذا دراین دوره زمانی تولید جوابگوی بازار مصرف نیست و قیمت افزایش می‌یابد.

وی گفت: این درحالی است که در زمان افزایش قیمت مسوولان دولتی تولیدکننده را متهم به گران‌فروشی می‌کنند و نمی‌گذارند محصول براساس بازار عرضه و تقاضا به فروش برسد.

طلاکش اظهار کرد: صنعت تخم‌مرغ با زیان انباشته از سال گذشته در پی بروز آنفولانزای پرندگان و حذف ۴۰ درصد از گله‌ها مواجه است و از زمانی که مرغداری‌ها مجددا فعال شده‌اند محصولشان را کیلویی هزار تومان زیر قیمت تعیین شده می‌فروشند. از سوی دیگر نهاده‌های چند برابر افزایش یافته را باید به صورت نقدی که از بهای فروش تخم‌مرغ تامین می‌شود، بخرند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: ‌بر این اساس طی نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور و با رونوشت به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، اطلاعات، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هشدار برای افزایش قطعی قیمت تخم‌مرغ در شهریور ماه داده شده است.

وی تصریح کرد: ‌قطعا طبق تجربه سنوات گذشته از شهریور ماه تخم مرغ گران می‌شود و در واقع براساس افزایش عرضه به قیمت واقعی خود فروخته خواهد شد.

طلاکش با بیان این‌که نظام بازار تخم مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست، تصریح کرد: طی این نامه به مسوولان عنوان شده اکنون که در زمان ارزانی محصول و زیان تولیدکننده موضع انفعالی در پیش گرفته‌اید، در زمان گرانی و رسیدن قیمت تخم‌مرغ به نرخ واقعی خود نیز موضع انفعالی در پیش بگیرید تا تولیدکنندگان زیان نیمه اول سال خود را جبران کنند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: طی این نامه صراحتا اعلام شده که اگر در زمان افزایش قیمت تخم مرغ، مسوولان بازرگانی و تنظیم بازار موضع برخورد در پیش بگیرند و بخش‌نامه‌ای علیه قیمت تمام شده تخم‌مرغ صادر کنند، قطعا به مقامات قضایی اقامه دعوی و شکایت خواهیم کرد.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.