اگر سروکارتان به گمرک می​افتد، حتما بخوانید

مهم‌ترین رسالت سازمانی جهانی گمرک عبارت است از ایجاد توازن و تعادل منطقی میان ارائه‌ی تسهیلات و اعمال مقررات مستلزم بازنگری در امر تکنیک‌ها و رویه‌های گمرکی موجود. این مهم از راه ایجاد سازمان‌ها و تدوین «کنوانسیون‌های بین‌المللی» میسر است. مهم‌ترین مأموریت سازمان جهانی گمرک -که در سطح بین‌المللی آن را به عنوان مرکز جهانی تخصص و مهارت گمرکی می‌شناسند- افزودن بر کارایی و اثربخشی اعضای خود در اجرا و توسعه‌ رویه‌ها و سیستم‌های مدرن و ایمن گمرکی است. این مهم نیز به نوبه‌ خود، بهره‌گیری از «کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی» را به عنوان ابزارهایی قانونی ایجاب می‌نماید.

از آن‌جا که گمرکات جهان به عنوان مهم‌ترین مجری مقررات تجارت خارجی و حلقه اصلی زنجیره‌ی عرضه در تجارت بین‌المللی، مسئولیت انحصاری ارزیابی و نظارت بر جابه‌جایی کالا را هنگام عبور از خطوط مقدم مرزی بر عهده دارند و در چهارچوب اهداف و وظایف گسترده‌ای ایفای نقش می‌کنند، به منظور تسهیل در امر تجارت خارجی و إعمال مقررات کنترلی، «اتخاذ تدابیری با هدف ایجاد هماهنگی در رویه‌ها و سیستم‌های گمرکی» اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. این موضوع همانا فلسفه‌ وجودی تشکیل سازمان جهانی گمرک است. در ماده‌ سوم کنوانسیون تأسیس شورای همکاری گمرکی، آن‌جا که وظایف شورا را احصاء می‌نماید، ‌صراحتاً تدوین کنوانسیون‌های بین‌المللی را از مهم‌ترین راه‌های نیل به این هدف مهم معرفی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی»با معرفی این اسناد پذیرفته‌شده‌ بین‌المللی -که در مقایسه با دیگر اقسام اظهار نظرهای سازمان‌های بین‌المللی (همچون اتخاذ تصمیم، ارائه‌ توصیه‌نامه و صدور قطعنامه) از اهمیت و جامعیت بیشتری برخوردارند- می‌کوشد تا مهم‌ترین ابزارهای قانونی سازمان جهانی گمرک برای نیل به حداکثر یکنواختی و هماهنگی در امور گمرکی را شناسایی و تبیین کند. بر این اساس، شناخت این اسناد که از آنها به عنوان برنامه‌ کار و نقشه‌ راه گمرکات جهان در قرن بیست‌و‌یکم تعبیر می‌کنند، ما را در شناخت مهم‌ترین و اساسی‌ترین محصولات و خروجی‌های پذیرفته‌شده‌ بین‌المللی گمرک یاری می‌کند. همچنین راه رسیدن به یکنواختی، ساده‌سازی و هماهنگی مورد انتظار از سازمان‌های بین‌المللی را هموار می‌سازد.

در این کتاب، از آن‌جا که تبیین موضوعات فنی مربوط به رویه‌ها و تکنیک‌های گمرکی در قالب «کنوانسیون‌های بین‌المللی»، ساختاری حقوقی به آنها بخشیده است و این اسناد و معاهدات همان‌گونه که در کنوانسیون وین ۱۹۶۹ میلادی آمده است -که از آن به «معاهده‌ معاهده‌ها» تعبیر می‌کنند- به عنوان مهم‌ترین منبع حقوق بین‌الملل عمومی به حسوب می‌آید، به منظور تفهیم هرچه بهتر این اسناد، ابتدا با بهره‌گیری از اصول و مفاد کنوانسیون مذکور، به تبیین و تعریف جایگاه و ارزش کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخته‌ شده است. سپس به منظور پرهیز از تفسیر نادرست این قبیل اسناد پذیرفته‌شده‌ بین‌المللی، به تبیین کلیدواژه‌های موجود در آنها زیر عنوان «ترمینولوژی کنوانسیون‌های بین‌المللی» پرداخته‌ شده؛ در این بخش اهم واژگان فنی موجود و مواردی همچون الحاق، اصلاح، فسخ، تعلیق، تحفظ و بطلان و … را تبیین شده است.

باقی مطالب کتاب به تشریح سازمان جهانی گمرک، پیشینه، ساختار و کارکردهای این سازمان به عنوان مهم‌ترین خاستگاه و منشأ تهیه و تدوین اسناد گمرک، اشاره دارد تا مخاطب را در تبیین موضوع و مفاد کنوانسیون‌ها یاری دهد و به آنها علاوه بر شناخت اسناد، سازمان تدوین‌کننده‌ آنها را نیز بشناساند و مزیتی دیگر بر مزایای این اثر بیفزاید.

تشریح اهم مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی بر حسب موضوع، زمان و علت تصویب و نیز اشاره به اسنادی که اداره و اجرای آنها بر عهده‌ سازمان جهانی گمرک است، ارائه‌ جدول کنوانسیون‌های مرتبط با امور گمرکی و تبیین سه مورد مهم از آنها در زمینه‌ ورود موقت وسایل نقلیه‌ شخصی و تجاری جاده‌ای و کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرز، از دیگر مزایای قابل توجه این کتاب است. در بخش پایانی کتاب نیز به منظور سهولت دسترسی و مراجعه‌ مخاطبان، متن تعدادی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی درج شده است.

این کتاب را دانشگاه علوم اقتصادی منتشر کرده است.
۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.