اگر نوجوان بودم آزمایشگاه را دوست داشتم!

در حاشیه‌ی فیلم «آزمایشگاه» با افشین هاشمی

کودکان  > هنر– گلرنگ رنجبر:
افشین هاشمی را سال‌هاست که به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون می‌شناسیم. او آن‌قدر پرکار است و آن‌قدر نقش‌هایش را خوب بازی می‌کند که نمی‌شود فراموشش کرد.

حتی اگر خیلی هم اهل تئاتر دیدن و سینما رفتن نباشیم، حتماً نقش به یادماندنی‌اش را در مجموعه‌ی «توی گوش سالمم زمزمه کن» یا نقش‌های بی‌شمار و متفاوتش را در مجموعه‌ی «مسافرخانه‌ی سعادت» به یاد می‌آوریم و حالا به بهانه‌ی پخش فیلم «آزمایشگاه» به سراغش می‌رویم.

فیلم «آزمایشگاه» یک فیلم کمدی است. اما گونه‌ای از کمدی که کم‌تر در ایران به آن پرداخته شده است؛ سبکی از شلوغی، هیاهو و حوادث فانتزی در داستانی اجتماعی که بیش‌تر با کمدی‌های «باب هوپ» یا «جک لمون» شناخته شده‌اند. اما این‌بار «حمید امجد»، کارگردانی که بیش‌تر او را به‌خاطر سابقه‌ی درخشان تئاتری‌اش می‌شناسیم، این‌بار در سینما به سراغ این گونه‌ی کمدی رفته و آن را تجربه کرده است.

آزمایشگاه، داستان یک جوان خجالتی شهرستانی به نام «قهرمان» است که نقش او را افشین هاشمی بازی می‌کند. قهرمان از شاگرد‌های باهوش و ممتاز دانشگاه بوده و حالا با کمک یکی از هم‌کلاسی‌هایش در آزمایشگاه یک بیمارستان به‌شکل موقت شروع به کار کرده است، اما همکارانش می‌خواهند این شغل را از او بگیرند و مشکلات زیادی برای قهرمان پیش می‌آورند. برای این‌که درباره‌ی جزئیات فیلم بیش‌تر بدانیم، سراغ خود افشین هاشمی می‌رویم و از او می‌پرسیم، نقش «قهرمان» چه ویژگی خاصی داشته که آن را قبول کرده است. او می‌گوید: «همین ویژگی‌ای که شما روی پرده‌ی سینما می‌بینید. اگر شما «قهرمان» را دوست داشتید، من هم دوستش داشتم که حاضر شدم به جای او بازی کنم.» هاشمی درباره‌ی نقشش هم می‌گوید: «شخصیت «قهرمان» دقیقاً به همان شکلی که در فیلم‌نامه اولیه بوده، ساخته و پرداخته شده و تغییر خاصی نکرده است.»

خیلی از هنرمندان اعتقاد دارند، «تئاتر» و «سینما» فضای نزدیکی دارند و در هر دو هنر فعالیت می‌کنند. حمید امجد و افشین هاشمی هم همین‌طور هستند. امجد سال‌هاست در تئاتر فعالیت می‌کند و تئاترهای زیادی را روی صحنه برده و کتاب‌های بسیاری هم در این زمینه نوشته است. افشین هاشمی هم سال‌هاست تئاتر کار می‌کند و یکی از بازیگرهای تکرارنشدنی تئاتر به شمار می‌رود. از هاشمی درباره‌ی چگونگی کار با امجد در سینما می‌پرسیم که می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید قبل از این در تئاتر هم با حمید امجد زیاد کار کرده‌ام و همان‌طور که تجربه‌های تئاتری‌ام خوب بوده‌اند، تجربه‌ی اولین کار سینمایی با حمید امجد هم خوب بود و از آن راضی هستم.»

افشین هاشمی اعتقاد دارد فیلم آزمایشگاه یک فیلم کمدی‌رمانتیک است و همان‌طور که از اسم این ژانر مشخص است، شخصیت‌های این‌گونه فیلم‌ها عاشق می‌شوند و در این میان موقعیت‌های بامزه‌ای ایجاد می‌شود. به ‌نظر او «فیلم‌نامه‌ی آزمایشگاه طوری نوشته شده که بتواند با مخاطب ایرانی ارتباط برقرار کند.» هر چند که حاضر نیست درباره‌ی این‌که آزمایشگاه، کمدی موفقی است یا نه، نظر بدهد و می‌گوید مخاطب باید تصمیم بگیرد که آزمایشگاه توانسته به اهدافش برسد یا نتوانسته و شکست خورده است؟ اما وقتی از افشین هاشمی می‌پرسیم به نظر شما آزمایشگاه برای نوجوان‌ها هم جذاب است یا نه، می‌گوید: «به نظرم فیلم برای نوجوان‌ها جذاب است. بگذارید این طور بگویم، اگر من نوجوان بودم، حتماً این فیلم را می‌دیدم و دوستش داشتم!»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.