ایتالیا و اسپانیای مقروض به تعهدات خود درقبال افغانستان عمل نمی کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز از هرات، سرهنگ ‘فرانچسکو پرینسیپ’، مسئول گروه باز سازی نظامی و غیر نظامی ایتالیا در افغانستان مستقر در این شهر روز شنبه گفت: به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی شاهد بیشترین کاهش از کمک های وعده داده شده در سال جاری هستیم.

سرهنگ ‘لوئیس کاربونل’، فرمانده نیروهای اسپانیایی در ولایت بادغیس نیز گفت: امسال به دلیل شرایط اقتصادی اسپانیا کمک های مادرید به افغانستان به شدت کاهش خواهد یافت. اسپانیا سال جاری وعده کمک هفت میلیون و ۳۰۰ هزار یورویی را به افغانستان داده است، تا در زمینه جاده سازی و دیگر طرح ها هزینه شود؛ اما هنوز معلوم نیست که چه میزان از این کمک ها در واقع محقق خواهد شد.

ایتالیا نیز که نیمی از بودجه تخصیص داده شده خود را در افغانستان در زمینه آموزش هزینه می کند، ۴۰۰ هزار یورو از پنج میلیون یورو کمک وعده داده شده به افغانستان را کاسته است.

ایتالیا دومین کشوری است که بیشترین شمار سربازان را در نیروهای کمک به تامین امنیت افغانستان موسوم به آیساف دارد و تقریبا همه چهار هزار سرباز ایتالیایی در افغانستان در شهر هرات مستقر هستند. این کشور رستورانی برای فروش پیتزا و پاستا با ارائه مشروبات الکلی همچنین کلیساهای با مجسمه های مریم مقدس در هرات تاسیس کرده است.

از این گذشته حتی کشورهایی با اوضاع بهتر اقتصادی نیز کمک های خود به افغانستان را کاهش داده اند، زیرا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو باید تا سال ۲۰۲۲ میلادی بیشتر سربازان جنگی خود را از این کشور خارج کند و این امر نگرانی هایی را در مورد سرنوشت کمک های مالی پدید آورده است.

کمک کنندگان به افغانستان اوایل ماه جاری میلادی ژوئیه( اواسط تیر) در نشستی که در توکیو برگزار شد، وعده دادند تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای توسعه این کشور کمک کنند.

اما به گفته پرینسیپ شش گروه باز سازی در سراسر افغانستان شامل سه گروه آمریکایی، دو گروه سوئدی و یک گروه آلمانی ماه گذشته فعالیت خود را متوقف کرده اند.

بر اساس این گزارش، از ۲۶ گروه بازسازی دیگر نیز هفت گروه تا اواسط سال آینده فعالیت های خود را در پروژه های باز سازی، آموزش ، درمان و بهداشت پایان می دهند.

مترجمام**۹۱۵۷** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۶۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.