ایجاد شبکه نخبگان میان کشورهای در حال توسعه

به گزارش خبرنگار مهر، مهندس حمیدرضا امیری‌نیا در مراسم افتتاح کارگاه بین‌المللی دیپلماسی علم و فناوری برای کشورهای در حال توسعه، موتور توسعه هر کشور را علم و فناوری نام برد و افزود: زنجیره علم تا ثروت حلقه‌های متعددی دارد که ارتباط پویا میان آنها شرط حصول نتیجه است و با افزایش تعاملات بین‌المللی در عصر حاضر دانش و تخصص به سرعت از مرزها می‌گذرد و شبکه‌های متعددی را شکل می‌دهد.

رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری رئیس جمهور دیپلماسی علم و فناوری را یکی ازحلقه‌های مفقوده علم تا ثروت دانست و اظهار داشت: توسعه علم و فناوری صرفاً یک امر داخلی نیست که بتوان آن را به صورت محسوس رشد داد بلکه منوط به توسعه و رشد در شاخص‌های موثری چون منابع انسانی، سرمایه گذاری، بازار، مشارکت بخش‌های مختلف و توسعه زیرساخت‌های لازم است.

وی با اشاره به همکاری‌های علم و فناوری در دوره‌های مختلف تاریخ خاطرنشان کرد: در هر عصر، این دیپلماسی موجب تحولات عظیمی شده است و امروزه نیز عمده چالش‌های بشری شکل بین‌المللی به خود گرفته و مباحث مربوط به انرژی، کاهش فقر، حفظ محیط زیست و افزایش صلح و امنیت از آن جمله است.

امیری‌نیا با تاکید بر اینکه توسعه همه جانبه از اهداف عمده همه کشورها است، ادامه داد: تحولات نظام بین‌المللی سبب شده است که دیپلماسی نیز متحول شود و باتوجه به نقش پذیری علم و فناوری به عنوان مولفه‌های قدرت دیپلماسی علم و فناوری به عنوان یکی از اشکال جدید دیپلماسی در راستای تحقق اهداف ملی کشورها بوده بروز کند.

وی دیپلماسی علم و فناوری را اقدام برای تعامل و  ارتباط با سایر دولت‌ها، ملت‌ها، اندیشمندان و  متخصصان دانست و یادآور شد: دیپلماسی فناوری ضمن بهره برداری از دستاوردهای علمی و فناوری در جهت ارتقای ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه و پیشرفت فناوری و خلق ثروت و توسعه در کشور باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های کشور در حوزه دیپلماسی علم و فناوری افزود: پس از سوق دادن اذهان عناصر اصلی فعال در حوزه دیپلماسی علم و فناوری، با اتخاذ راهکارهایی ایجاد زمینه برای درک متقابل و نقش پذیری فراهم شد.

رئیس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری رئیس جمهور با تاکید بر بهره گیری از قابلیت‌های نخبگان در حوزه دیپلماسی علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه اظهار داشت: از جمله ظرفیت‌های کشورهای در حال توسعه حضور نخبگان در زمینه‌های مختلف است که به واسطه دیپلماسی علم و فناوری می‌توان شبکه‌های متنوع و پویایی از این نخبگان پدید آورد.

وی در این راستا پیشنهاد ایجاد شبکه مختلف در میان نخبگان در حوزه‌های علمی و تقویت همکاری‌های عملی و فناوری مشترک میان کشورهای در حال توسعه را ارایه داد.

امیری‌نیا همچنین استفاده از ظرفیت‌های مختلف کشورهای در حال توسعه در زنجیره علم تا ثروت و ضرورت نگاه جدی و استراتژیک به مقوله عمل و فناوری در کشورهای در حال توسعه را خواستار شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.