ایجاد مراکز مشاوره دانشجویی در غیرانتفاعی ها تسهیل شد

‘حمید یعقوبی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: آیین نامه ایجاد مراکز مشاوره سال ها قبل تدوین شده بود که با توجه به روند رو به رشد موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و افزایش دانشجویان آنها و همچنین تمایل موسسات به ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویانشان، موضوع بازنگری این آیین نامه از سال قبل در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت.

وی افزود: سال گذشته پس از برگزاری نشست مشترک با مسوولان موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همفکری و رایزنی با آنها، بازنگری آیین نامه مراکز مشاوره دانشجویی آغاز شد و موارد جدیدی در زمینه وظایف و مسوولیت ها لحاظ شد تا از ظرفیت استادان، دانشجویان، کارکنان ، خانواده دانشجویان، فناوری های نوین و همکاری های میان بخشی برای بهبود فعالیت و افزایش بهره وری مراکز مشاوره، بیشترین استفاده صورت گیرد.

به گفته یعقوبی پس از تغییرات صورت گرفته، سخت گیری های رایج در ایجاد مراکز مشاوره دانشجویی برای دانشگاه های غیرانتفاعی، تسهیل شده است.

وی یادآور شد: یکی از مواد آیین نامه جدید، صراحت دارد که تعداد مشاوران و متخصصان مراکز مشاوره دانشگاه ها به جمعیت دانشجویی آنها بستگی دارد اما برای مراکز مشاوره دانشگاه های دولتی، وجود حداقل پنج نفر شامل یک رییس، روانپزشک، روانشناس، مددکار و یک نفر متصدی امور دفتری الزامی است اما برای موسسات دولتی، این تخفیف درنظر گرفته شده که با سه نفر شامل یک مسوول، یک روانشناس و یک متصدی امور دفتری بتوانند مرکز مشاوره را راه اندازی و اداره کنند.

رییس دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، صدور مجوز دریافت سرانه فرهنگی برای موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی دارای شرایط لازم را اقدامی در جهت تشویق و تقویت فعالیت های فرهنگی در این موسسات ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: موسساتی که امکانات و شرایط آنها برای انجام فعالیت های فرهنگی از سوی وزارت علوم تایید شود می توانند هر ترم ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان به عنوان سرانه فرهنگی از دانشجویان خود دریافت کنند که هشت هزار تومان از این مبلغ برای فعالیت های مشاوره ای اختصاص خواهد یافت.

یعقوبی با بیان اینکه متن آیین نامه بازنگری شده ‘تشکیل مرکز مشاوره دانشجویی’ موسسات غیردولتی غیرانتفاعی در اختیار موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این آیین نامه پس از تصویب در هیات امنای موسسات غیرانتفاعی، اجرایی خواهد شد.

براساس آیین نامه بازنگری شده، مرکز مشاوره دانشجویی به عنوان متولی بهداشت و روان دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی دولتی و غیردولتی و در چارچوب این آیین نامه تشکیل می شود.

همچنین مطابق آیین نامه جامع مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، مرکز مشاوره دانشجویی هر موسسه زیرنظر مستقیم معاون دانشجویی موسسه تشکیل می شود و در صورت نیاز، شعبه مرکز مشاوره دانشجویی موسسه در دانشکده ها یا خوابگاهها تشکیل می شود که وظیفه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت و ارزشیابی عملکرد این شعبه ها به عهده مرکز مشاوره دانشجویی موسسه است.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۵۳۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.