ایجاد ۱۱ مرکز تحقیقاتی پیل سوختی در کشور/ تلاش برای تهیه مواد اولیه

۲۳ام بهمن ،

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف آرمودلی در مراسم افتتاح ۷ مرکز آزمایشگاهی تخصصی در حوزه هیدروژن و پیل سوختی افزود: آغاز کار پیل سوختی در کشور ما در سال ۸۶ با تدوین سند راهبردی پیل سوختی آغاز شد و در سال‌‌های ۸۸ و ۸۹ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک حمایت کننده اساسی وارد این عرصه شد.

دبیر ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز حاصل این همکاری را با افتتاح ۷ آزمایشگاه تخصصی در حوزه هیدروژن و پیل سوختی در دانشگاه‌های کشور ملاحظه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی این آزمایشگاه‌ها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت، خاطر نشان کرد: بودجه راه اندازی این آزمایشگاه‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها تامین شد.

آرمودلی، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰۰ دانشجو به صورت تخصصی در زمینه پیل‌های سوختی فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که پیل سوختی به علم و تکنولوژی ملی برای ما تبدیل شده است.

وی با اشاره به بعضی موفقیت‌های محققان در این زمینه ادامه داد: ظرف سه سال قبل موفق شدیم پیل‌های سوختی با ظرفیت‌های ۳٫۵، ۵ و۱۰ کیلو وات در داخل کشور نصب و راه اندازی کنیم.

آرمودلی با بیان اینکه درواقع ما به فناوری ساخت پیل سوختی دستیافته‌ایم، یادآور شد: قطعات داخلی پیل سوختی را اکنون می‌توانیم در داخل کشور بسازیم و در آینده‌ای نزدیک در ساخت مواد اولیه پیل سوختی نیز خودکفا می‌شویم و آزمایشگاه‌های افتتاح شده ما را در رسیدن به این اهداف یاری می‌کند.

دبیر ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در ابتدا دو مرکز تحقیقاتی در کشور وجود داشت که در این زمینه فعالیت می‌کرد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۱ مرکز تحقیقاتی به صورت تخصصی و به صورت قطب در این زمینه فعال می باشند و البته باید اعلام کرد در این زمینه به کشورهای دیگر کمک‌های بین‌المللی ارائه می‌شود در حالی که ما خود بدون استفاده از هیچ کمکی به این فناوری دست یافتیم.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.