ایرانی‌هایی که فراموش‌کاریم؛ چرا اسکوچیچ بهتر از کی‌روش است؟

حواشی عجیب این روزها در تیم ملی و تلاش عده‌ای برای برکناری اسکوچیچ درحالیکه آمارها حاکی از عملکرد قابل اوست، ممکن است در جام جهانی برای فوتبال ملی اتفاقی منفی رقم بزند.

ایرانی‌هایی که فراموش‌کاریم؛ چرا اسکوچیچ بهتر از کی‌روش است؟

ممتاز نیوز، این روزها بحران تلاش برای تغییر و تحولات بر روی نیمکت تیم ملی آنهم در فاصله حدود شش ماه تا جام جهانی و تنها یک پنجره فیفا برای بازی‌های دوستانه، هواداران فوتبال را نگران کرده است.

با نگاهی به کامنت‌های هواداران در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف و همچنین اتفاق پنج‌شنبه ملی پوشان، دو دستگی عجیبی در جامعه چه مردمی و چه فوتبالی‌ها رخ داده و به نظر می‌رسد این اتفاقات کاملا به ضرر فوتبال، تیم ملی و کاملا تاثیرگذار منفی در جام جهانی برای ما باشد.

اما کمی به گذشته برگردیم؛

بعد از قطع همکاری ایران و کی روش و در حالیکه همه از نحوه بازی تیم ملی با کی روش انتقاد می‌کردند، ویلموتس هدایت ایران را پذیرفت و بعد از برد ۱۴ بر صفر مقابل کامبوج، موجی از به به و چه چه ها و اینکه چقدر ویلموتس خوبه تمام رسانه ها را فراگرفت ولی دیری نپایید که بعد از کسب نتایج ضعیف و دور از انتظار با ایران، آذر ۹۸ بود که همکاری ویلموتس با ایران پایان یافت.

ایران ۲۳ آبان ۹۸ مقابل عراق با نتیجه دو بر یک شکست خورد تا با ۶ امتیاز با قرارگیری در رده سوم گروه بعد از عراق و بحرین در پایان دور رفت در شرایط بحرانی قرار بگیرد و با توجه دو حریف ضعیف گروه و عملکرد تیم ملی در دور رفت و میزبانی بحرین در دور برگشت که خاطرات خوشی نیز برای فوتبال ایران نداشته، امیدهای صعود در حداقل قرار بگیرد.

با فعل و انفعالات رخ داده و برکناری ویلموتس که منجر به شکایت و شکایت کشی او و درخواست غرامت سنگین او از ایران شود، علی رغم تلاش فدراسیون وقت، مربیان داخلی و خارجی حاضر به قبول هدایت تیم ملی البته با توجه به وضعیت مالی و شرایط بغرنج برای صعود نشدند و جامعه و حتی فوتبالی‌ها امیدی برای بازگشت و صعود به دور دوم مقدماتی متصور نمی‌شدند.

در این شرایط و در حالیکه حتی مربیان داخلی نیز رغبتی برای قبول هدایت تیم ملی نداشتند، اسکوچیچ با سابقه بهترین عملکرد تاریخ تیم‌های شهرستانی چون ملوان انزلی، صنعت نفت آبادان و خونه به خونه بابل هدایت ایران را پذیرفت و به نظر می‌رسید قرار بود او با حذف شدن فوتبال ایران در مرحله مقدماتی خیلی زود به پایان هدایت تیم ملی برسد تا در آینده تصمیمات جدید گرفته شود.

اما تیم ملی با اسکوچیچ متحول شد و بعد از برگزاری سه بازی دوستانه و برد در آنها به رقابت‌های حساس بحرین با کسب چهار برد از جمله ۳ بر صفر مقابل بحرین و یک بر صفر مقابل عراق با اقتدار به عنوان تیم اول و با اقتدار راهی دور سوم مقدماتی در آسیا شود و شگفتی فوتبال را تکمیل کند.

تیم ملی فوتبال

تیم اسکوچیچ که باز هم اندک کسی انتظار عملکرد خیره کننده در دور سوم آنهم در گروهی که کره جنوبی، امارات و عراق قرار داشتند و نداشت، تیم ملی با ۲۵ امتیاز و ۸ برد با اقتدار به عنوان تیم اول راهی جام جهانی شود تا بهترین صعود تاریخ فوتبال ایران رقم بخورد.

صعود تیمی که همگان آنرا حذف شده می‌دانستند باز هم نتوانست بسیاری را همراه اسکوچیچ کند ولی اسکوچیچ بی شک نشان داد که مربی قابلی است هر چند شاید تاکنون کارنامه قابلی در عرصه جهانی نداشته باشد  نباید از یاد بگذریم که همین تیم ملی که در دوران کی‌روش دو دوره پیاپی راهی جام جهانی شد، با دفاع اتوبوسی اولین گل خورده و باخت تاریخ فوتبال ایران به لبنان و ازبکستان نیز رقم خورد ولی کی روش با یک شکست مقابل کره جنوبی و ثبت رکورد بیشترین برد پیاپی و بالاترین میانگین امتیازی قدرتمندانه ترین صعود را به جام جهانی رقم زد.

کی‌روش کیست؟

اوج کار کارلوس کی‌روش کشف استعداد و کمک به فرگوسن در منچستر یونایتد و درخشش با تیم‌های پایه پرتغال بود بعبارتی بعنوان نفر دوم و سوم او یکی از گزینه‌های برتر به شمار می‌رود ولی کارلوس هیچ‌گاه به عنوان سرمربی در تیم‌های بزرگسال موفق نبوده و عملکرد ضعیف در تیم‌های ملی پرتغال، مصر، کلمبیا، آفریقای جنوبی، امارات و بهترین تیم تاریخ رئال و لیگ آمریکا و ژاپن گواه این ادعاست، شاید دوران کی‌روش همانند خوزه مورینیو جرقه‌وار چند سالی درخشان شده باشد ولی اکنون اکثر مربیان پرتغالی عملکرد موفقیت آمیزی ندارند شاید دلیل آن به نوع فوتبال آنها که بیشتر به سبک دفاع اتوبوسی و دل به ضد حمله زدن باشد.

این را هم باید بدانیم کی روش در یازده تیم بزرگسال سرمربی بوده و جز ۸ سال در ایران که بالاترین دوران سرمربیگری او بوده، در هیچ تیمی موفقیت آنچنانی کسب نکرده است

اما کی‌روش آیا با فوتبال ایران نتایج خوبی گرفت؟

علی رغم تبلیغات زیاد بر روی عملکرد کی‌روش، این سرمربی پرتغالی در دو دوره هدایت تیم ملی در جام ملت‌ها همان نتایجی را گرفت که امیر قلعه نوعی در بدترین دوران فوتبال ایران، افشین قطبی، جلال طالبی و … گرفت و در همان دور یک چهارم حذف شد.

تیم دفاع اتوبوسی کی‌روش در مقدماتی جام جهانی ۲ صعود خوب و با اقتدار داشت ولی در جام جهانی همان نتایجی را گرفت که پیش از این برانکو در پرحاشیه ترین دوران و جلال طالبی گرفت یعنی حذف در همان مرحله گروهی هرچند با ثبت بالاترین امتیاز در تاریخ حضور ایران در جام جهانی و این را باید دانست که در جام جهانی به بهترین بازی و عملکرد امتیاز نمی دهند و باید صعود کرد.

تیم دفاع اتوبوسی کی‌روش دو اتفاق منفی در فوتبال ایران بر جای گذاشت اولین گل خورده و باخت تاریخ فوتبال ملی به لبنان و ازبکستان.

کی‌روش ولی مربی مقتدری بود و حداقل با درگیری‌های پیاپی با بازیکن سالاری و فدراسیون باعث تکمیل آکادمی و تغییر رویه فوتبال شد.

اما عملکرد کی‌روش هیچ گاه تهاجمی نبود و تیم او با دفاع اتوبوسی به مصاف تمام حریفان چه تیم درجه سه آسیا و چه تیم درجه یک جهانی به میدان می‌رفت و به ثمر رساندن ۱۷۷ گل در ۹۶ بازی و با میانگین کمتر از ۲ گل در هر بازی اثبات این ادعاست.

قبل از اسکوچیچ را فراموش نکنیم

تیم در زمانی تحویل اسکوچیچ شد که حتی مربیان وطنی از هدایت آن سرباز می‌زدند چون باید در بحرین شوم دور برگشت به میدان می‌رفتیم و ۱۲ امتیاز گرفتنمان ضروری بود بعبارتی همه امیدی به صعود نداشتند و می‌خواستند دراگان قربانی شود ولی با اقتدار صعود کردیم.

دراگان کیست؟

اسکوچیچ مربی کم نام و نشانی در فوتبال جهان است و باید به آن اذعان کرد و هر چند در تیم‌های عربی نیز موفقیتی کسب نکرد ولی دوران هدایت او در ملوان و صنعت نفت دو تیم کم پول و از لحاظ مالی در بحران، بهترین دوران تاریخ این دو باشگاه قلمداد می‌شود و حتی خونه به خونه را نیز به فینال جام حذفی ای رساند که نه پرسپولیس قهرمان مقتدر لیگ برتر، نه تراکتور و نه حتی سپاهان در آن سال توان آن را داشتند و با باخت با حداقل گل مقابل استقلال به عنوان دوم حذفی رساند و تنها اتفاق مهم تاریخ باشگاه بابلی.

مربیان کروات مگر بدند؟

مگر کروواسی ۹۸ و ۲۰۱۸ مگر بسیاری تیم های دیگر با سرمربیان کم نام و نشان کروات عملکردی فراتر از انتظار نداشتند عملکردی که مربیان بزرگی چون کی‌روش و امثالهم هیچ گاه نداشتند.

مربیان کروات هرچند جزو مربیان درجه دو جهان هستند ولی همواره در جهان روی آنها حساب می‌شود و همواره نتایج غیرقابل پیش بینی را رقم زده اند.

مربیان وطنی مگر قابلند؟

حذف در مقدماتی در دوران دایی و قطبی، ترس از قبول هدایت در حساس ترین دوران (پسا ویلموتس) عدم کسب نتیجه موفق در آسیا با تیم‌های باشگاهی، حذف در جام ملت‌های آسیا با طالبی، قلعه نوعی و قطبی همگی نشان می‌دهد فعلا مربی وطنی در قامت بین المللی نداریم و حضور آنها در حساس ترین برهه در جام جهانی نمی‌تواند تضمینی باشد برای نتایج دلخواه.

مهم ترین گزینه وطنی که نامش برای تیم ملی مطرح شده، علی دایی بهترین فوتبالیست تاریخ ایران است که حضور او اتفاقی دو سر باخت هم برای او هم برای تیم ملی است.

ماجرا از کی شروع شد؟

جلسه‌ای برگزار شد و از خارج از فدراسیون گفته شد، تیم ملی باید در جام جهانی (با توجه به گروه بندی) بگیرد و همه پای کار بیایند، همین جلسه ولی اتفاقی چندانی رقم نزد تا اینکه رسانه‌ها و برخی جریانات بر تغییرات در کادر فنی برای چندمین بار بعد از قطعی شدن صعود فشار آوردند.

روز پنج شنبه بود یک باند در تیم ملی با حضور سردار آزمون، علیرضا بیرانوند و چند بازیکن مطرح شده استوری در اینستاگرام در حمایت از اسکوچیچ منتشر کردند و ساعاتی بعد باندی دیگر با حضور دو بازیکن مطرح طارمی و جهانبخش و چند بازیکن که یا دیگر به تیم ملی دعوت نمی شوند یا نیمکت نشین هستند در حمایت از برکناری اسکوچیچ منتشر کردند یک دودستگی کامل در روزهای بحرانی فدراسیون.

همین اتفاقات جرقه ای شد و انتشار پیامی توسط چند روزنامه نگار از اینکه اسکوچیچ قطعا رفتنی است و در آن سو کی روش هم نه با عراق قرارداد بست نه به مصر بازگشت، پازلی را تکمیل کرده که حاکی از تغییر و تحولاتیست به نفع کی روش علیه دراگان

به آمار زیر دقت کنید:

  • در تیم ملی ایران:

کارلوس کی‌روش ۸ سال ۱۰۰ بازی ۱۳ باخت میانگین امتیاز ۶۰% (دو صعود به جام جهانی / دو حذف در آسیا / اولین گل خورده و باخت به لبنان و ازبکستان)

مارک ویلموتس کمتر از یک سال ۶ بازی ۲ باخت میانگین امتیاز ۵۰% (تبدیل تیم به در آستانه حذف از رسیدن به جام جهانی)

دراگان اسکوچیچ ۲ سال ۱۸ بازی ۲ باخت میانگین امتیاز ۸۳% (مقتدرانه ترین صعود به جام جهانی)

عملکرد مجموع:

کارلوس کی‌روش (حذف کلمبیا و مصر از رساندن به جام جهانی / اخراج از پرتغال، آفریقای جنوبی، رئال مادرید، مصر، کلمبیا)

مارک ویلموتس (اخراج از بلژیک، ساحل عاج، باشگاه الرجاء مراکش، شکایت سنگین از ایران)

دراگان اسکوچیچ (بهترین نتایج تاریخ ملوان، صنعت نفت و خونه به خونه)

Capture (2)

سخن پایانی:

ما ایرانی‌ها فراموشکاریم؛

تیم ملی در دوران کی‌روش هرچند باخت‌های سبک به تیم های قدرتمند داشت ولی هیچ گاه نه سبک اتوبوسی و دل به ضد حملات او هواداران را تهییج کرد نه نتایج درخشان کسب کرد و یادمان نرود در نگاه او مالدیو و برزیل در یک سطح هستند و در حالی که همه ما حذف شدن را قبول کرده بودیم، دراگان بدون تبلیغات و سروصدا راحت به جام جهانی رساند با یک دهم قرارداد ویلموتس پر نام و نشان و یک هفتم قرارداد کی روش و حتی شاید ارزان تر از مربیان وطنی.

به نظر من کمترین حق دراگان و حتی فوتبال، حضور تیم ملی با اسکوچیچ در جام جهانی است آنهم در کمترین زمان مانده به آغاز آن.

البته این فراموشکاری را هم یادمان رفته که کنار گذاشتن رحمتی بهترین دروازه بان وقت فوتبال توسط کی روش را خوب دانشتیم ولی کنار گذاشتن طارمی عامل اصلی صعود نکردن به دور دوم جام جهانی ۲۰۱۸ توسط اسکوچیچ را بد پنداشتیم یک اتفاق ولی دو نظر چون اسکوچیچ مثل کی‌روش پادگانی با مسئولین و رسانه‌ها برخورد نکرد.

و اینکه مربی باید چه اتفاقی رقم بزند تا نشان دهد عملکردش خوب است.

در پایان بگویم، هیچ تضمینی برای کسب نتایج عالی با مربی جدید چه کی‌روش باشد چه داخلی چه گواردیولا و چه یورگن کلوپ وجود ندارد چه بسا نتایج بدتری کسب شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.