ایران‌خودرو مدعی است “هدف سال گذشته محقق شد” اما شواهد گویای چیز دیگرست…

گروه صنعتی ایران‌خودرو در حالی به محقق شدن هدف سال گذشته در راستای صرفه‌جویی ارزی ۲۰ میلیون یورویی در حوزه خودکفایی مواداولیه فلزی و غیر فلزی اشاره می‌کند که آمار علاوه‌ بر اینکه نشان می‌دهد برنامه تولید خودرو در سال ۱۳۹۹ محقق نشده ، بالغ بر ۱۵ هزار خودرو هم به مرحله عرضه در سال گذشته نرسیدند و ناقص مانده‌اند؛ این موضوع برخلاف ادعاهای افزایش داخلی‌سازی‌ها، خودکفایی‌ها، دور زدن تحریم‌ها و… است.

به گزارش ممتازنیوز، گروه صنعتی ایران‌خودرو در گزارش امروز (شنبه) ضمن ادعای اینکه هدف سال گذشته محقق شده است، اعلام کرده که “با تحقق صرفه‌جویی ارزی ۲۰ میلیون یورویی در حوزه خودکفایی مواداولیه فلزی و غیرفلزی در سال گذشته توسط مهندسان ساپکو و زنجیره تامین ایران‌خودرو، اهم برنامه‌های ساپکو در راستای کاهش هزینه و صرفه‌جویی ارزی ناشی از خودکفایی مواداولیه در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اعلام شده است.

برنامه‌ریزی صرفه‌جویی ارزی مواد اولیه فلزی و غیرفلزی در سال ۱۴۰۰ برای شرکت ساپکو و زنجیره تامین، ۲۶ میلیون یورو برآورد شده که این برنامه در قالب ۲۰ پروژه کلان دنبال می‌شود. با توجه به اهمیت استراتژیک مواداولیه در تولید قطعات خودرو، شرکت ساپکو برنامه‌های مدونی را در راستای خودکفایی مواد اولیه مصرفی در تولید قطعات خودرو، اعم از فلزی و غیرفلزی برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کرده است.

خودکفایی مواد کاور ایربگ، داخلی‌سازی مواد اولیه پلی‌کربنات تولیدی لنز چراغ‌های جلوی خودروهای سمند و پارس، پارچه کیسه ایمنی ایربگ، خودکفایی ورق‌های استحکام بالا، پودرهای فلزی مورد مصرف در قطعات متالورژی پودر، مواد اولیه سیت‌های پودری، خودکفایی مواد اولیه مقاطع فولادی از جمله اهم پروژه‌های خودکفایی است که در راستای حمایت از تولید داخل و در اوج تحریم‌های ظالمانه به منظور پیشگیری از خروج ارز با همکاری صنایع بالادستی و شرکت‌های تولیدکننده داخلی در سال ۱۳۹۹ محقق شده است.

براساس برنامه‌ریزی صرفه‌جویی ارزی مواد اولیه فلزی و غیرفلزی ۲۶ میلیون یورویی امسال و اجرای آن در قالب ۲۰ پروژه کلان، پروژه‌های خودکفایی ایزوسیانات فوم صندلی، خودکفایی مواد داشبورد خودروی تارا و دنا، خودکفایی انواع مواد شیمیایی نظیر چسب‌های شیشه و چسب‌های لاکتایت، گریس و روغن‌های مختلف خودرو، خودکفایی ورق‌های استحکام بالای پیشرفته مورد مصرف در بدنه تارا، کلاف گرم فنر لول اکسل جلو، خودکفایی مواداولیه یاتاقان‌های پایه مس، خودکفایی شمش منیزیم و مواد اولیه قالب‌های تزریق پلاستیک در دستور کار امور مهندسی و خودکفایی مواد ساپکو برای سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. “

این گزارش امروز ایران‌خودرو با ادعای تحقق هدف سال گذشته منتشر شده است که هرچند توانسته علاوه بر حفظ تولید، ۲۱ درصد هم میزان تولید را نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش دهد اما به صورت کلی صورت‌های مالی اعلام شده توسط خودروسازان به سازمان بورس نشان می‌داد که در سال ۱۳۹۹ علیرغم اینکه قرار بود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، میزان تولید هر دو خودروساز به یک میلیون دستگاه هم نرسید.

براین اساس طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گویا قرار است وعده یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۹۹ برای سال ۱۴۰۰ محقق شود.

اما آنچه که علامت سوال بزرگی آن هم زمانیکه خودروسازان از افزایش میزان داخلی‌سازی، خودکفایی در تولید و تامین قطعات و… صحبت می‌کنند و براین اساس موانعی همچون تحریم و مشکل واردات قطعات و عدم ترخیص به موقع قطعات از گمرک را کمرنگ می‌کند، ایجاد می‌کند، تعداد بالای خودروهای ناقصی است که در سال گذشته تولید شده اما به دلایل متفاوت همچون کمبود ورق‌های فولادی یا سایر قطعات و تجهیزات، به مرحله تجاری‌سازی و عرضه به بازار نرسیده است.

بررسی‌های آمار تولید و فروش محصولات ایران‌خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که ۴۸۰ هزار و ۳۸۸ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده که برای ۴۶۴ هزار و ۶۴۶ دستگاه آن صورت مالی ثبت شده است؛  کسر این دو سری اعداد از هم نشان می‌دهد که ۱۵ هزار و ۶۹۲ دستگاه از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو در سال گذشته، تجاری  و به بازار عرضه نشده است.

 این در حالی است که فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- در نخستین جلسه کاری سال ۱۴۰۰، اعلام کرد: در روزهای پایانی اسفندماه، ۱۴ هزار خودروی ناقص تکمیل، تحویل یا آماده تحویل به مشتریان شده است.

تجمیع آمار تولید و عرضه ایران‌خودرو و سایپا نیز بدین صورت است که این دو شرکت در مجموع ۷۹۷ هزار و ۲۹۷ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که از این میزان، آمار فروش آن‌ها به ۷۶۱ هزار دستگاه هم نرسیده و براین اساس۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه مابه‌التفاوت خودروهای تولیدی و فروخته شده احتمالا خودروهای ناقصی است که تجاری‌سازی و روانه بازار نشده است.

در پایان این نکته نیز شایان ذکر است که اوضاع کیفی پرتیراژهای ایران‌خودرو همچون ۲۰۶ (صندوق‌دار و بدون صندوق)، پژو پارس دنا، رانا و سورن در سال گذشته هم بهبودی نداشت و در آخرین ماه سال ۱۳۹۹ هم (در خودروهای پرتیراژ) در همان سطح کیفیت همه سال، تولید شد و سه ستاره باقی ماند.   البته در صدر جدول دناپلاس توربو اتوماتیک که در سال ۱۳۹۹ به تولید انبوه رسید و روانه بازار شد در رده پنج ستاره‌های کیفی قرار داشت.   

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.