ایران آماده توافق هسته‌ای؛‌ اقدامات روحانی درنیویورک موردتایید رهبری بود

لاریجانی در گفتگو با سی ان ان مطرح کرد:

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
رئیس مجلس در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا تأکید کرد اگر غرب انگیزه‌های پنهانی نداشته باشد و به دنبال قانع کردن ایران برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش نباشد، ایران تمایل دارد در بازه زمانی کوتاه مسئله هسته‌ای را رفع کند.

فارس نوشت: «علی لاریجانی» در مصاحبه با شبکه سی ان ان از «ژنو» اعلام کرد که ایران دربارهٔ رفع مسئله هسته‌ای خود جدی است و تمایل دارد در بازه زمانی کوتاهی این موضوع را رفع کند.

رئیس‌ مجلس ایران تأکید کرد: از طرف ایران، می‌توانم بگویم که ما آماده هستیم. اگر آمریکایی‌ها و دیگر کشورها می‌گویند که ایران نباید بمب هسته‌ای بساز و نباید در این راستا حرکت کند، ما می‌توانیم به وضوح این مسئله را نشان دهیم و آن را اثبات کنیم. ما چنین قصدی نداریم بنابراین این مسئله (هسته‌ای) در بازه زمانی بسیار کوتاهی قابل حل است.

وی با این حال ادامه داد که غرب باید حق غنی‌سازی سوخت هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی ایران را به رسمیت بشناسد، همانطور که چنین مجوزی طبق پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) که ایران یکی از امضا کنندگان آن است، وجود دارد.

لاریجانی تصریح کرد: اگر آنها می‌خواهند با ما چانه‌زنی کنند یا اگر آنها انگیزه‌های پنهانی دارند یا شاید می‌خواهند به نوعی ایران را قانع کنند که برنامه هسته‌ای اش را متوقف کند، در این صورت این فرایند طولانی خواهد شد.

رئیس مجلس ایران دربارهٔ سفر دکتر روحانی به مجمع عمومی سازمان ملل اینگونه ادامه داد: مسئله ضروری این است که به طور کلی آنچه که او انجام داد، مورد تأیید مقام معظم رهبری بود.

لاریجانی همچنین تأکید کرد که روحانی به جهان نشان داده است که ایران مخالف افراط‌گرایی است.

زمانی که امانپور از سی ان ان وی را برای پاسخگویی به این سوال که آیا نارضایتی آیت‌الله خامنه‌ای به تماس تلفنی سران دو کشور مربوط بوده، لاریجانی اینطور گمانه‌زنی کرد که ممکن است باشد و گفت: شاید، از ایشان نپرسیدم. شاید این مسئله بوده باشد که ایشان فرمودند که این اقدام مناسب نبود.

لاریجانی در خصوص مذاکرات مستقیم اینگونه گفت که گفت‌وگوهای آتی در ژنو یک گام بسیار ضروری خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سببی برای بدبینی ندارم. ایران دربارهٔ گفت‌وگوها بسیار جدی است و ایران می‌خواهد که این موضوع رفع شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.