ایران از قصد روسیه برای مصالحه در پرونده “اس ۳۰۰” خبر ندارد

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
ایران از تمایل مسکو برای مصالحه با تهران در رابطه با شکایت جمهوری اسلامی به دادگاه برای عمل نکردن روسیه به تعهداتش تحت قرارداد فروش پدافندهای موشکی پدافند “اس ۳۰۰” اطلاعی ندارد.

خبرگزاری “نووستی” با اعلام این خبر به نقل از یک منبع دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو گزارش داد: ما در جریان اقدامات طرف روسی برای حل و فصل این مساله (شکایت ایران) نیستیم و هیچ‌کس هیچ چیزی در این باره به ما اطلاع نداده است. به این سبب نمی توانیم این خبر از جمله امکان امضای تفاهمنامه مصالحه میان طرفین را تایید کنیم.

به گزارش ایسنا، این منبع خاطرنشان کرد که در حال حاضر حل و فصل مساله شکایت ایران به دادگاه در مرحله حقوقی و نه سیاسی و حتی تا حدی در مرحله فنی قرار دارد.

نووستی پیشتر به نقل از سرگئی چمیزوف، مدیر اجرایی شرکت “روس تخنولوگی”، موسسه دولتی طراحی، تولید و صادرات فناوری های پیشرفته غیر نظامی و نظامی روسیه، گزارش داد که مسکو در تلاش است تهران را متقاعد کند از شکایتش علیه شرکت دولتی “روس آبارون اکسپورت” صرف نظر کند.

وی روز پنجشنبه به نووستی گفت: شکایت در حال بررسی توسط یک دادگاه داوری بین المللی در ژنو است و متاسفانه شانس ما برای پیروزی در این پرونده بسیار کم است.

وزارت دفاع ایران و سازمان صنایع هوافضا در آوریل ۲۰۱۱ کیفرخواستی چهار میلیارد دلاری را علیه روس آبارون اکسپورت، شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه، در یک دادگاه بین المللی داوری در ژنو به سبب نقض تعهداتش در قرارداد فروش اس-۳۰۰ به ایران اقامه کردند.

چمیزوف گفت: ما در تلاشیم تا دربارهٔ یک راه حل دوستانه با ایران به توافق برسیم اما تا کنون هیچ پیشرفتی در این زمنیه حاصل نشده است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی گفته اند در صورتی از شکایت‌شان صرف نظر می‌کنند که روسیه به تعهدات قراردادی‌اش در مورد فروش اس- ۳۰۰ به ایران عمل کند.

چمیزوف در عین حال از آمریکا به سبب کمبود حمایتش در این رابطه انتقاد کرد و گفت که واشنگتن فشار سنگینی را بر مسکو برای توقف این قرارداد وارد کرد اما بعد لفاظی ها را تغییر داده و گفت که قطعنامه سازمات ملل به طور خاص اشاره ای به اس-۳۰۰ ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها اکنون موافقند که این یک پدافند دفاعی است و روسیه نباید به تنهایی مسوول نقض این قرار داد باشد.

قرارداد تحویل “اس-۳۰۰” در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی امضا شد و قرار بود روسیه پنج آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد.

اما دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه ۲۲ سپتامبرسال ۲۰۱۰ میلادی با صدور فرمانی تحت عنوان “تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ ۹ ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی”، تحویل سیستم های اس ۳۰۰، تسلیحات زرهی و هواپیما، هلیکوپتر و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. در پی آن مسکو قرارداد تحویل سیستم های “اس-۳۰۰” را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

سیستم های “اس-۳۰۰” ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن می باشند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک است و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازهترین ترین مدل “اس-۳۰۰” می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند.


RSS
ماخذ:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.