ایران باید به دنبال تغییر قانون ظالمانه میانمار علیه مسلمانان باشد

عبدالرضا شیخ الاسلام، کارشناس امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت مسلمانان میانمار با اشاره به اینکه میانمار در طول سال های گذشته کشور بسته ای بوده است، گفت: میانمار تنها در طول سال های اخیر کمی بازتر شده است و تا پیش از این هیچ خبری از این کشور خارج نمی شد.

وی با اشاره به اینکه در میانمار گذشته از دعوای نژادی که وجود دارد، قانون فاشیستی نیز حاکم است، بیان کرد: در حالی که مسلمانان قرن هاست که در این کشور مستقر هستند، آنها مسلمانان را جزو ملت میانمار نمی دانند. به مسلمانان شناسنامه نمی دهند، بچه هایشان نمی توانند آموزش ببینند، ازدواجشان مشکلات خاصی دارد و حتی از یک روستا که در آن زندگی می کنند نمی توانند به روستای دیگری بروند.

شیخ الاسلام تصریح کرد: در طول قرن های گذشته در مسیر تجارت به چین و هند، ایرانیان و اعراب اسلام را به این کشور برده اند و بخشی از مسلمانان این کشور نیز ایرانی محسوب می شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با چنین شرایطی دیپلماسی عمومی ایران در مورد میانماردر طول سال های گذشته ضعیف عمل نکرده است، گفت: این موضوع را نمی توان تقصیر دیپلماسی عمومی ایران دانست. میانمار کشور بسته و دور افتاده ای بوده است که اجازه ورود کشوری را نداده است. از سوی دیگر دیپلماسی رسمی کشور ما نیز اولویتهای دیگری داشته که به آنها پرداخته است.

این کارشناس بین الملل خاطر نشان کرد: به هر حال پس از اینکه در طول سال های اخیر فضای میانمار بازتر شد ، ایران برای ایجاد سفارتخانه در این کشور تلاش کرد که به نظر می رسد که با اتفاقات اخیر و موضع گیری های به حق ایران تشکیل این سفارتخانه نیز با مشکلاتی همراه باشد.

وی با تأکید بر این امر که دولت میانمار ضد مسلمان است، تصریح کرد: آنها می دانند که اگر جمهوری اسلامی ایران سفارتی در میانمار راه اندازی کند قطعا مدافع حقوق مسلمانان خواهد بود و به همین دلیل نیز با این موضوع برخورد می کنند.

شیخ الاسلام گفت: مهم ترین اقدامی که اکنون جمهوری اسلامی ایران می تواند انجام دهد ؛ این است که قانون سال ۱۹۸۲ را که در میانمار به تصویب رسید و بر اساس آن کلیه حقوق شهروندی از مسلمان سلب شد ، عوض کند.

وی افزود: این اقدام باید با فشارهای حقوق بشری و سازمان های بین المللی باید هر چه سریع تر اتفاق بیافتد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.