ایران با پنهانکاری در یک یا دو هفته مواد بمب را آماده می‌کند!

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

موسسه علم و دانش بین‌المللی و رئیس آن دیوید آلبرایت در تازهترین ارزیابی خود از برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شده‌اند که ایران تنها یک ماه فرصت نیاز دارد تا اورانیوم کافی با غلظت بسیار برای ساخت بمب هسته‌ای را آماده سازد، هر چند که تبدیل این مواد به یک سلاح هسته‌ای آماده استفاده مدت بیشتری طول خواهد کشید.

این ارزیابی تازه در شرایطی مطرح می‌شود که ایران و ۵+۱ دور تازهی از گفتگوها برای رسیدن به توافق را آغاز کرده‌اند و از سوی دیگر بعضی از قانونگذاران آمریکایی به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران می باشند.

موسسه آمریکایی علم و امنیت بین‌الملل (ISIS) که برنامه اتمی کشورمان را با نگاهی تندورانه رصد می‌کند پیشنهاد کرده که هرگونه مذاکره‌ای با ایران باید فاصله رسیدن ایران به بمب را طولانی‌تر کند. دیوید آلبرایت رئیس موسسه به تازگی در کمیته روابط خارجی سنا، به سناتورها گفته برنامه اتمی ایران همچنان توسعه می‌یابد و بعد از آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی نشانه‌ای از تغییر این مسیر نیست. وی مدعی شده است که نشانه‌هایی از ساخت احتمالی تاسیسات اتمی دیگر نیز وجود دارد.

در گزارش تازه این موسسه که توسط آلبرایت و سه همکار وی یعنی میگلیورینی، وود و والروند تهیه شده است، سناریوهای ادعایی مختلف برای تهیه مواد هسته‌ای کافی برای تولید بمب در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش ادعا شده است که ایران از یک سال پیش به این سوی، دائما تعداد سانتریفیوژهای تازه IR1 خود را در تاسیسات فردو و نطنز افزایش داده است و علاوه بر این اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر IR2 در تاسیسات غنی‌سازی نطنز کرده است.

در گزارش این موسسه آمریکایی چهار گام را در برنامه هسته‌ای ایران تعیین شده است که گام اول غنی‌سازی ۳.۵ درصدی، گام دوم غنی‌سازی ۲۰ درصدی، گام سوم غنی‌سازی ۶۰ درصدی و گام آخر غنی‌سازی در حد تولید بمب است و در سناریوهای مختلف، مدت زمان لازم برای تولید مواد لازم برای تولید بمب ابزار جوسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته است.

برپایه این فرضیه‌های ادعایی اگر ایران در جایی تاسیساتی مخفی داشته باشد که سانتریفیوژهای آن به خوبی آماده شده باشند می‌تواند در یک یا دو هفته مواد لازم برای بمب اتمی را آماده سازد..

موسسه آلبرایت سناریوهای مختلف مربوط به کار ایران با تاسیسات علنی خود را نیز تهیه کرده است و در جدولی آورده است و بر این اساس اگر ایران گام دوم و سوم را بدون اطلاع آژانس یا سازمان‌های اطلاعاتی خارجی بردارد، در حدود دو ماه یا کمتر نیاز دارد که به بمب برسد. سناریوها با توجه به امکان استفاده از ده تن اورانیوم غنی شده تا حدود ۳٫۵ درصد و نیز استفاده از حدود ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم بیست درصدی در حالتهای مختلف استفاده از سانتریفیوژهای فعال و نصب شده ایران به صورت چهار سناریوی کلی زیر بیان شده است. زمانهای داده شده هم بر حسب ماه می باشند.

سناریوی یک: یورش به سوی ساخت بمب با استفاده تنها از سانتریفیوژهای در حال غنی‌سازی در نطنز و فردو

سناریوی ۲: یورش به سوی ساخت بمب با استفاده از همه سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و فردو

سناریوی ۳: تاسیسات مخفی با سانتریفیوژهای IR2 که قادر به تولید مواد برای ساخت ۳ تا ۵ بمب در سال می باشند. و برای این کار بهینه شده باشند

سناریوی ۴: تاسیسات مخفی با سانتریفیوژهای IR2 که قادر به تولید مواد برای ساخت ۳ تا ۵ بمب در سال می باشند. با نگاه واقع‌بینانه‌تر


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.