ایران با ۱۲ مدال در جایگاه هفدهم ایستاد

کاروان ورزش ایران در پایان سی‎امین دوره بازی‎های المپیک لندن پس از کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان در رده هفدهم جدول توزیع مدال‌ها ایستاد.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛ سی‎امین دوره بازی‎های المپیک تابستانی امروز یکشنبه با برگزاری مرحله نهایی رقابت‏های مختلف در لندن به پایان رسید. با اتمام این دوره از بازی‎ها، رده‏ بندی نهایی کشورهای مدال‌آور در جدول توزیع مدال‎ها مشخص شد که طی آن آمریکا با ۱۰۴ مدال در صدر قرار گرفت و کاروان ورزش کشورهای چین و بریتانیای میزبان نیز رده‎های دوم و سوم را از آن خود کردند.
بر این اساس، کاروان ورزش ایران در میان ۸۵ کشوری که صاحب مدال المپیک شده و در جدول توزیع مدال‎ها قرار گرفته‌اند، رده هفدهم این جدول را برای خود نهایی کرد.
کاروان ورزش ایران در حالی با کسب جایگاه هفدهم به کار خود در المپیک سی‎ام پایان داد که با مدال برنز کیانوش رستمی و کسب جایگاه چهل و چهارم وارد جدول توزیع مدال‎ها شده بود. کاروان ایران در طول برگزاری بازی‎ها بارها با سقوط و صعود مواجه شد و حتی تا رده دوازدهم جدول هم پیش رفت اما در نهایت رده هفدهم برای کاروان کشورمان نهایی شد، جائیکه کاروان ایران کشورهای آسیایی چین، کره جنوبی، ژاپن و قزاقستان را بالای سر خود می‎بیند و خود پنجمین کشور آسیایی در جدول توزیع مدال‌ها محسوب می‎شود.
ورزشکارانی که با مدال آوری خود جایگاه هفدهم برای کاروان ایران نهایی کردند، عبارتند از:
مدال طلا
* حمید سوریان: مسابقات کشتی وزن ۵۵ کیلوگرم
* بهداد سلیمی: مسابقات وزنه برداری دسته ۱۰۵+ کیلوگرم
* قاسم رضایی: مسابقات کشتی فرنگی وزن ۹۶ کیلوگرم
* امید نوروزی: مسابقات کشتی فرنگی وزن ۶۰ کیلوگرم
مدال نقره
* سجاد انوشیروانی: مسابقات وزنه برداری دسته ۱۰۵+ کیلوگرم
* احسان حدادی: مسابقات دوومیدانی پرتاب دیسک
* صادق گودرزی: مسابقات کشتی آزاد وزن ۷۴ کیلوگرم
* نواب نصیرشلال: مسابقات وزنه برداری دسته ۱۰۵ کیلوگرم
* محمد باقری معتمد: مسابقات تکواندو وزن ۶۸- کیلوگرم
مدال برنز
* کیانوش رستمی: مسابقات وزنه برداری دسته ۸۵ کیلوگرم
* احسان لشگری: مسابقات کشتی آزاد وزن ۸۴ کیلوگرم
* کمیل قاسمی: مسابقات کشتی آزاد وزن ۱۲۰ کیلوگرم
بهترین عملکرد از نظر جایگاه، تعداد و مرغوبیت مدال
جایگاه هفدهم ایران در سی‎امین دوره بازی‎های المپیک بهترین جایگاه ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‎های المپیک به حساب می‏آید. از مجموع ۲۹ دوره بازی‌های المپیک که تا پیش از المپیک لندن برگزار شد، ورزش ایران در ۱۵ دوره آن حضور داشت و به غیر از المپیک ۱۹۰۰ در سایر ادوار آن صاحب مدال شد.
بیشترین تعداد مدال المپیکی ایران در بازی‎های ۱۹۵۲ فنلاند بدست آمد. در این دوره از بازی‌های المپیک کاروان ۲۲ نفره ورزش ایران هفت مدال (سه نقره و چهار برنز) بدست آورد و در رده سی‌ام قرار گرفت. از نظر تعداد مدال این دوره از بازی‌ها بهترین حضور ایران در المپیک به حساب می‌آید.
البته از نظر مرغوبیت مدال کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بهترین حضور را داشت. سه مدال طلا و یک برنز و جایگاه بیست و نهمی حاصل عملکرد کاروان ۳۵ نفره ایران در این دوره از بازی‌ها بود. ضمن اینکه تا پیش از این از نظر جایگاه هم بهترین حضور ایران مربوط به بازی‎های ۱۹۶۸ مکزیک بود که طی آن کاروان ایران با پنج مدال در رده نوزدهم قرار گرفت اما حالا بهترین عملکرد ایران از نظر تعداد مدال، مرغوبیت مدال و جایگاه نهایی مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن می شود ۴ مدال طلا به دست آورد و با مجموع ۱۲ مدال در رده هفدهم قرار گرفت./آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.