ایران بر سر حقوق هسته‌ای خود مصالحه نمی‌کند

ایران > سیاست‌خارجی
گروه سیاسی:
در دو اتفاق دیپلماتیک جداگانه در نیویورک، نمایندگی کشورمان طی بیانیه‌ای به اظهارات وزیرامورخارجه کانادا پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ داد و وزیرامورخارجه کشورمان نیز در جمع تعدادی از تحلیلگران سیاسی خارجی و شخصیت‌های رسانه‌ای در محل شورای روابط خارجی آمریکا در واکنش به تهدیدات مکرر رژیم صهیونیستی علیه ایران، این تهدیدات را ساختگی و در جهت سیاست ایران هراسی در منطقه و جهان عنوان کرد.

نمایندگی کشورمان با بیان اینکه ایران آماده مشارکت در یک مذاکرات جدی و سازنده با طرف‌های مقابل بدون هرگونه پیش شرطی است، تأکید کرده که ایران هرگز بر سر حقوق مسلم خود مبنی بر استفاده صلح‌آمیز از دانش و فناوری هسته‌ای ازجمله حق ذاتی خود برای توسعه چرخه کامل ملی سوخت هسته‌ای مصالحه نخواهد کرد.

بیانیه نمایندگی کشورمان در نیویورک به‌دنبال اظهارات جان بیرد وزیر امور خارجه کانادا در مجمع عمومی سازمان ملل بود که برنامه هسته‌ای ایران را منبع تهدید و بی‌ثباتی خوانده بود. در این بیانیه که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت شد، ضمن رد ادعاهای جان بیرد و برخی کشورهای غربی، از رویکرد متناقض و برخورد دوگانه دولت‌های غربی انتقاد شد.

در این بیانیه با اشاره به همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق موافقت‌نامه‌های پادمانی، اعلام مکرر این سازمان نسبت به عدم‌انحراف مواد هسته‌ای ایران و این موضوع که تمامی فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای ایران به‌صورت ۲۴ساعته تحت نظارت دوربین‌های آژانس و بازدیدهای مستمر بازرسان مقیم آن در ایران قرار دارد، تصریح شده است:

این موارد ثابت می‌کند که ادعاهای مطرح شده همگی بی‌اساس و دارای انگیزه‌های سیاسی بوده و از سوی آن دسته از کشورهای غربی صورت می‌گیرد که یا خود دارای تسلیحات هسته‌ای هستند یا تحت چتر هسته‌ای کشورهای هسته‌ای قرار دارند. بر این اساس بهتر است آنها به جای تشکیک در مورد ماهیت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، به تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش عمل کرده و به‌ویژه نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود را متوقف و کلیه سلاح‌های هسته‌ای خویش را منهدم کنند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته مقامات اسرائیلی از برنامه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به آلمان و فرانسه به‌منظور متقاعد کردن آنها برای اعمال اقدامات اقتصادی شدیدتر علیه جمهوری اسلامی خبر دادند. فارس دیروز گزارش داد که یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی استراتژی جدید این رژیم را تمرکز بر اروپا عنوان کرده و گفته که به واسطه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، هر نوع اقدام جدید از سوی واشنگتن بعید به‌نظر می‌رسد. به گفته این مقام رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود نتانیاهو با رهبران فرانسه و آلمان دیدار کند و آنها را به افزایش تحریم‌ها علیه تهران ترغیب کند.

رژیم صهیونیستی دردسر سیاست‌های آمریکا

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دیروز با اشاره به مواضع کشورمان درخصوص موضوع هسته‌ای به‌عنوان یک عضو مسئول ان‌پی‌تی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی عضو هیچ‌یک از کنوانسیون‌های خلع سلاح ازجمله ان‌‌پی‌تی، نیست و مانع اصلی بر سر راه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است، گفت که این رژیم با داشتن ۲۰۰بمب هسته‌ای، در‌واقع بالاترین منبع بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و در واقع دردسری برای سیاست خاورمیانه‌ای آمریکاست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.