ایران بزرگترین خریدار طلای ترکیه

ایران بزرگترین خریدار طلای ترکیه | چاپ |
جمعه ۳۱ شهریور ساعت ۱۵:۱۲

بینا- ایران به بزرگترین واردکننده طلا از ترکیه تبدیل شده است.
براساس گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست به نقل از اینان دمیر، اقتصاددان ارشد بانک ترکیه‌ای Finansbank نوشت که در سال جاری ایران به بزرگترین بازار صادراتی ترکیه تبدیل شده است و بیش از شش میلیارد دلار از فروش طلای ترکیه به ایران بوده است.
به گفته وی، در هفت ماه نخست سال جاری میلادی صادرات طلای ترکیه پنج برابر مجموع صادرات طلا در سال ۲۰۱۱ بوده است.
اکونومیست در ادامه گزارش خود آورده است: افزایش تقاضای ایران برای طلا ممکن است نشان دهنده تلاش‌های بانک مرکزی برای افزایش ذخایر طلای خود باشد تا از این طریق بتواند نیازهای نقدینگی را فراهم کند تا تجار بتوانند بدون مشکلات استفاده از دلار هزینه‌های وارداتی خود را پرداخت کنند.
گفته می‌شود که خریداران بین‌المللی نفت ایران که با تهدید‌ تحریم‌های آمریکا مواجه هستند، به خرید طلا روی آورده‌اند تا آن را در ازای دلار برای خرید نفت به ایران انتقال دهند. این در حالی است که تانر ایلدیز، وزیر انرژی ترکیه پرداخت بهای خرید نفت ایران به طلا را تکذیب کرده است.
تکذیب وزیر انرژی ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا صادرات طلا به ایران را ممنوع کرده است، اما ترکیه که درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا متوقف شده است، تاکید می‌کند که شامل این تحریم نمی‌شود.
افرایش صادرات ترکیه به ایران در حالی صورت می‌گیرد که تجار ایرانی فزاینده‌ای نیز فعالیت خود را در ترکیه آغاز کرده‌اند. ترکیه با ایران هم مرز بوده و این کشور از معدود کشورهایی است که ایرانیان برای ورود به آن نیازی به اخذ ویزا ندارند و همین امر سبب شده است تا این کشور به مکان محبوبی برای شروع یک فعالیت تجاری برای ایرانیان تبدیل شود.
به اعتقاد واحد اطلاعات اکونومیست، یکی دیگر از دلایل تمایل بانک مرکزی ایران برای خرید طلا، تسهیل فرایند فروش آن به خریداران داخلی با دریافت سودی است که به دولت تعلق می‌گیرد. با توجه به اینکه سیستم بانکی ایران انتخاب‌های محدودی را ارائه می‌کند، از دیرباز ایرانیان به خرید سکه‌های طلا به عنوان یک اندوخته امن در برابر تورم روی آورده‌اند و کاهش ارزش ریال در برابر دلار نیز بر این روند دامن زده است.
در جریان دیدار دیوید کوهن، یکی از مقامات بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا از ترکیه در اوایل ماه سپتامبر، مقامات ترکیه با تاکیدبر موضع پیشین خود اعلام کردند که اگرچه آنکارا از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی پیروی می‌کند، اما این کشور از تحریم‌های یکجانبه نفتی آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.
در این راستا ترکیه به واردات نفت خود از ایران ادامه می‌دهد اما اندکی از این واردات کاسته است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.