ایران به کاهش فقر زنان روستایی افغانستان کمک کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘کونتا انو’ روز شنبه در مراسم افتتاحیه آشنایی با راهکارهای کاهش فقر زنان در ایران افزود: در سال ۲۰۰۹ وزرای امور خارجه ایران و ژاپن در جلسه ای توسعه و بازسازی کشور افغانستان را مورد تاکید قراردادند.

وی اظهارداشت: کشور ژاپن تصمیم گرفت با توجه به وجه مشترک فرهنگی و مذهبی بین دو کشور ایران و افغانستان، همکاری‌های خود را با تهران در زمینه توسعه، توانمندسازی و بازسازی افغانستان افزایش دهد.

نماینده جایکا در ایران تصریح کرد: در این راستا جایکا برنامه‌های زیادی را از سال ۲۰۰۹ تاکنون با برگزاری دوره‌های آ‌موزشی مختلف در بخش های کشاورزی، فنی و حرفه ای، گمرک، پزشکی (پیشگیری از بیماری سل) به اجرا درآورده است.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد در بخش کشاورزی نیز سازمان ترویج کشاورزی ایران اقدام به برگزاری دوره آموزشی برای قشر زنان فقیر کشور افغانستان داشته باشد که طبق برنامه ریزی انجام شده دوره آموزشی به مدت هفت روز در ایران برگزار می شود.

انو تصریح کرد: هدف اصلی این برنامه ریزی آشنایی دولت افغانستان با سیاست ها و خط مشی دولت ایران برای کاهش فقر زنان روستایی است ضمن این که ارتباط مناسبی بین مسئولان دو کشور نیز برقرار خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم این هیات بتواند از دانش و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش فقر زنان به ویژه زنان روستایی بهره مند شود و تجربیات به دست آمده را در کشور افغانستان پیاده کنند.

مدیر اداره امور زنان کابل نیز گفت: ایران و افغانستان مهد تمدن و فرهنگ غنی در مشرق زمین و منشاء پیشرفت و خدمات ارزشمند علمی در جهان به شمار می آیند.

‘کریمه سالک’ اظهارداشت: در سال های اخیر کشور ایران با استفاده از توانمندی‌های علمی به قله‌های رفیع دانش و پیشرفت علمی دست یافته، در حالی که افغانستان با جنگ و بدبختی دست به گریبان بوده است.

وی افزود: ‌امروز با برقراری آرامشی نسبی در افغانستان، دولت کابل به دنبال استفاده از تجربیات کشورهای دیگر به ویژه ایران برای بازسازی است.

وی بازسازی افغانستان را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در سال‌های جنگ، زنان افغانی نسبت به مردان خسارت و آسیب بیشتری را متحمل شدند.

وی از همکاری جایکا و ایران در راستای تحول افغانستان تشکر کرد و ادامه داد: هم اکنون افغانستان نیازمند کاهش میزان فقر در جامعه خود به ویژه جامعه زنان است و امیدواریم بتوانیم از تجربیات ایران در جهت تقویت زنان کشور افغانستان بهره مند شویم.

اقتصام**۹۱۸۶**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۸۹۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.