ایران به نمایشگاه گردشگری فرانسه نمی‌رسد

قانون- ایران از نخستین برنامه‌ی جدول نمایشگاهی خود، یعنی نمایشگاه گردشگری فرانسه جاماند.

به گزارش ایسنا، (TOPREZA) نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فرانسه که هر سال از ۱۸ تا ۲۱ سپتامبر ـ ۲۸ تا ۳۱ شهریورماه ـ برگزار می‌شود، شاید به بزرگی نمایشگاه‌های گردشگری آلمان و انگلیس نباشد؛ اما در این شرایط که سفر گردشگران فرانسوی تحت تأثیر اخبار برخی رسانه‌ها و همچنین درخواست وزارت خارجه‌ی این کشور، به ایران کم شده است، حضور نیافتن در این بازار به مثابه از دست دادن یک فرصت دیگر برای صنعت گردشگری ایران است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندی پیش در توافقی با بخش خصوصی، جدولی را با ۲۴ عنوان نمایشگاهی آماده کرد که به اصرار بخش خصوصی و پیگیری معاونت گردشگری برای مشخص شدن تکلیف سریع‌تر این نمایشگاه‌ها، سرانجام وظیفه‌ی اجرای این کار به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرده شد.

هفته‌ی پیش، طی رایزنی بخش خصوصی با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سرانجام از میان ۲۴ نمایشگاه پیشنهادی، ۱۱ نمایشگاه براساس بودجه‌ی موجود در اولویت قرار گرفتند.

بخش نمایشگاه‌ها چند سالی است که با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند و همین مسأله سبب شده است که مقامات گردشگری کشور با کندی درباره‌ی حضور یافتن یا نیافتن در این نمایشگاه‌ها تصمیم بگیرند و دست آخر هم نتیجه‌ی چند سال دیر جنبیدن، حضور در معدود نمایشگاه بین‌المللی که عمدتا بازارهای قدیمی ایران به‌شمار می‌آیند، شده است. این در حالی است که هم از نظر مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و هم بخش خصوصی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری یکی از عوامل مؤثر در بازاریابی و بازارسازی به حساب می‌آید.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران ـ که در نشست مذاکره با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حضور داشت، به خبرنگار ایسنا گفت: ما به نمایشگاه فرانسه نمی‌رسیم، چون مسؤولیت اجرای نمایشگاه‌های بین‌المللی دیر به کانون ابلاغ شد و دیگر فرصتی برای گرفتن زمین در این نمایشگاه نداریم؛ ولی قرار شده است تمام تلاش خود را برای گرفتن زمین در نمایشگاه ژاپن که از نظر زمانی پس از نمایشگاه فرانسه قرار دارد، به کار گیریم.

او در عین حال تأکید دارد: اگر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واقعا برای جذب ۵ / ۷ میلیون نفر گردشگر خارجی هدف‌گذاری کرده است، باید بودجه‌ی خیلی مناسبی را در اختیار کانون جهانگردی و اتومبیلرانی قرار دهد تا ایرانِ شکوهمند و قدرتمندی را در دیگر کشورها به نمایش بگذارد. بخش خصوصی نیز حتما در این راه همراه خواهد بود.

البته جعفری ـ مدیر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ قول داده است نظام جامع نمایشگاه‌ها و برنامه‌ریزی حضور سالانه ایران را در تقویم نمایشگاه‌های سالانه‌ی بین‌المللی تنظیم کند که اگر این اتفاق رخ دهد، پایانی برای بلاتکلیفی برنامه‌ریزی درباره‌ی نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خواهد بود؛ اما باید توجه داشت که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با دست خالی فایده‌ی چندانی برای کشور ندارد و وارد شدن به عرصه‌ی رقابت با کشورهای دیگر، بویژه در تبلیغات محیطی، اعتبار مالی مناسبی نیاز دارد که نباید از آن غافل شد.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.