ایران بین ۱۰کشورتولیدکننده علم درآینده نزدیک

استاد و رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری مازندران اظهار امیدواری کرد: ایران در آینده‏ای نزدیک جزو ۱۰ کشور نخست تولیدکننده علم در جهان خواهد بود.

به گزارش فارس، احمد جعفری‏صمیمی ظهر امروز در همایش منطقه‏ای “نقش جهاد اقتصادی در تحقق الگوی اسلامی ـ ایرانی” که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار شد، با اشاره به تولید مقالات هسته‏ای از سوی دانشمندان جوان کشورمان اظهار کرد: تولید مقالات هسته‏ای ایران قابل مقایسه با کشورهای جهان نیست.

وی با اشاره به ظهور جهاد علمی در کشور گفت: در جهاد علمی، افزایش رشد به گونه‏ای بوده است که بالاترین نرخ رشد را از لحاظ انتشار مقالات در مجلات معتبر دنیا از سوی ایران شاهد بوده‏ایم.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری مازندران گفت: بیش از یک سوم تولید علم کل منطقه خاورمیانه توسط ایران محقق شده است.

جعفری‏صمیمی با عنوان اینکه هدف ایران در سند چشم‏انداز ۱۴۰۴ دستیابی به مقام نخست علمی و اقتصادی در سطح منطقه است، روند رو به رشد ایران را بسیار قابل توجه و خوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به سند چشم‏انداز بیست ساله کشورمان گفت: در برنامه چشم‏انداز بیست ساله هدف این بود که بتوانیم در سال ۱۴۰۴سهم تولید علم را از سوی کشور ایران به حدود یک درصد برسانیم و این در حالی است که اکنون ۱٫۲۷ درصد تولید علم را به خود اختصاص داده‏ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد فیروزکوه، تولید ناخالص ملی را نخستین شاخص در بحث جهاد اقتصادی عنوان کرد و افزود: علاوه بر عوامل سنتی از قبیل کار، سرمایه و زمین هرگونه نوآوری مشروط به داشتن دانش و اطلاعات منطبق با دانسته‏های روز است.

وی علاوه بر عوامل سنتی که تولید به آنها بستگی دارد، عوامل نهادی و حکم‏رانی از قبیل ثبات سیاسی، کنترل فساد و حاکمیت قانون را از موارد مهم برای رسیدن به اهداف جهاد اقتصادی برشمرد.

جعفری‏صمیمی ادامه داد: اگر فرهنگ مشارکت در تولید ملی نباشد، رشد اقتصادی محقق نخواهد شد.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری مازندران تصریح کرد: بهبود در امر کنترل فساد و حاکمیت قانون به طور متوسط در بلندمدت می‏تواند درآمد سرانه کشورها را تا چهار برابر افزایش دهد.

وی ریشه اصلی بحران‏های اقتصادی در غرب را آزادی بیش از حد اقتصاد عنوان کرد و راه حل جدید مبارزه با بحران‏ها را به‏کارگیری اقتصاد اخلاقی دانست.

رئیس دانشکده علوم اقتصادی و اداری مازندران تصریح کرد: در حال حاضر، گرایش‏های اقتصاد اسلامی به شدت در غرب مورد توجه است


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.