ایران تا سال آینده در تولید دارو خودکفا می‌شود

شنبه ۲۰م آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی
مدیرعامل شرکت داروسازی سها وابسته به سازمان هلال احمر با بیان اینکه داروهای تولید داخل ۹۶٫۵ درصد نیاز کشور را برآورده می‌کنند، گفت: در این جهت به اهداف افق ۱۴۰۴ و چشم انداز ۲۰ ساله کشور در زمینه خودکفایی در تولید دارو رسیده‌ایم.

دکتر سیامک افاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر، حجم بازار دارو در سال گذشته در کشور را ۴۲۰۰ میلیارد تومان عنوان نمود که حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به داروهای وارداتی و ۲۷۰۰ میلیارد تومان آن فروش داروهای ایرانی بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۶٫۵ درصد عددی از مصرف داروهای کشور تولید داخل و ۳٫۵ درصد وارداتی است، ادامه داد: با توجه به حجم اعلام شده به خوبی می‌توان گفت که داروهای ایرانی تا چه حد نسبت به داروهای خارجی ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشند.
افاضلی با بیان اینکه براساس تخمین‌های اولیه حجم بازار دارو در سال ۹۱ حدود ۴۵۰۰ تا ۴۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، اظهار داشت: نگاهی به وضعیت تولید دارو در سالهای اخیر نشان می‌دهد که قسمت عمده‌ای از نیاز کشور با توجه به دستیابی به دانش تولید دارو، در کشور و توسط محققان ایرانی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت سها دارو از خودکفایی در عرصه تولید مواد اولیه دارویی که تا پیش از این قسمت عمده آن وارداتی بوده خبر داد و گفت: هم اکنون و با حرکت‌های صورت گرفته عمده مواد اولیه دارویی در داخل کشور در حال تولید است و می‌توان گفت در این مرحله به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی تصریح نمود که تنها ۳٫۵ درصد داروهای وارداتی در کشور به طور عمده برای بیماری‌های خاص است که خوشبختانه بعضی از این داروهای خاص را نیز شرکت‌های داخلی ایرانی توانستند تولید و وارد بازار نمایند.

افاضلی گفت: مسیر تولید دارو و موفقیت ایران در عرصه تولید مواد اولیه دارویی توقف ندارد و مسیر پیشرفت آن ادامه دارد و امید می رود با این سرعتی که در مسیر تولید دارو پیش می‌رود در سال آینده خودکفایی ۱۰۰ درصد دارویی را در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات تامین ارز برای تولید دارو و کمبودهای مقطعی در این بخش گفت: وزارت بهداشت با هماهنگی بانک مرکزی در حال برطرف نمودن مشکلات در این بخش است و با توجه به حرکت‌های صورت گرفته نباید دغدغه‌ای برای این بخش متصور شد.

مدیرعامل شرکت سها دارو با بیان اینکه به چشم انداز ۲۰ ساله کشور و اهداف افق ۱۴۰۴ در حیطه صنعت دارو رسیده‌ایم، ادامه داد: صنعت دارویی ایران رتبه اول را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده و با توجه به اقدامات صورت گرفته به سریعی ایران جزء کشورهای حاوی صنعت پیشرفته دارویی در جهان خواهد شد.

افاضلی با اشاره به فعالیت پررنگ بخش تحقیق و توسعه دارو در کشور خاطرنشان نمود: بسیاری از داروهای انحصاری بعضی کشورها هم اکنون توسط محققان کشورمان بومی سازی و تولید شده است که این امر نویدبخش آن است که در آینده نزدیک، ایران این توان را داشته باشد که حتی بعضی از داروها را برای اولین بار به جامعه جهانی معرفی کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.