ایران ترکیه را جا گذاشت و رتبه یک تولید علم در منطقه شد

به گزارش خبرآنلاین دکتر جعفر بهراد در این باره گفت: “براساس تازه ترین آمار موسسه اطلاعات علمی (ISI) محققان ایرانی با تولید دو درصد کل تولیدات علمی جهان، با پشت سرگذاشتن ترکیه به مقام نخست منطقه دست یافته اند.”

سه ماه پیش مهراد اعلام کرد رتبه ایران ۲۰ و رتبه ترکیه ۱۷ است. او گفت: ایران با تولید ۸۲۰۱ (۱٫۹۰۴ درصد) جایگاه بیستم جهان را کسب کرده و جایگاه ترکیه در تولید علم در ۵ ماه اول سال میلادی ۱۷ بوده و این کشور با تولید ۸۸۵۸ مدرک ۲٫۱۰۲ درصد از کل تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین، کشورهای سوئد و روسیه که در رتبه های ۱۸ و ۱۹ تولید علم قرار گرفته اند به ترتیب ۸۶۳۰ و ۸۴۵۱ مدرک را تولید کرده اند.

با توجه به گزارشات در ISI محققان ایرانی در رشته مهندسی نفت با تولید ۶۰ مقاله و ۱۶٫۳ درصد از تولیدات علمی این رشته در رتبه نخست منطقه و دوم جهان پس از چین قرار دارند.

همچنین ریاضی دان های ایرانی ۵۵۱ مقاله تولید کرده اند که انها را در رتبه نخست منطقه و دهم جهان نشانده است. شیمیست های ایرانی هم رتبه نخست منطقه و سیزدهم جهان را به خود اختصاص داده اند.

درحالی میزان تولیدات مقالات علمی و ثبت شده ایران در ISI البته با حاشیه هایی هم همراه بوده است. برخی کپی برداری ها و البته میزان استناد به این مقالات همیشه از جمله اختلاف نظرهای دولت و کارشناسان مستقل درباره میزان پیشرفت علمی ایران است. هرچند در تولیدات علمی ثبت شده در ISI کسی اختلاف نظر نداشته است.

 

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.