ایران جایگاه خود در تولید پسته را به آمریکا واگذار می‌کند

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در صورتی که مشکلات داخلی در حوزه تولید پسته ادامه پیدا کند، ما بازار خود را به آمریکا واگذار خواهیم کرد.

ایران جایگاه خود در تولید پسته را به آمریکا واگذار می‌کند

به گزارش ممتاز نیوز، مهدی طبیب زاده عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: استان کرمان به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده پسته و خرمای کشور در سال‌های گذشته جدای از تامین نیاز داخل، در بازارهای صادراتی نیز حضوری فعال داشته است و به طور متوسط درآمد حاصل از صادرات این دو محصول حدود یک میلیارد دلار آورده برای استان کرمان داشته است.

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که در زمینه کاشت پسته وجود دارد، بیان کرد: ما از سویی با معضل کم آبی مواجه هستیم و این مسئله چه در زمینه کاشت و برداشت محصول و چه در حوزه توسعه فعالیت‌ها برای ما مشکل آفرین شده است. از سوی دیگر در سال گذشته سرما زدگی بر روی ۹۰ درصد از پسته‌های کرمان اثر منفی گذاشت.

رییس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: در صورتی که ما نتوانیم برای این مشکلات چاره ای پیدا کنیم، قطعا بازار خود را به برخی رقبا واگذار خواهیم کرد. آمریکا در طول سال‌های گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی در این حوزه داشته و در بازار اروپا و حتی بازار چین به شدت فعال شده است. از این رو برای آن که بازار ما از دست نرود باید برنامه ریزی‌های قابل توجهی داشته باشیم.

طبیب زاده درباره وضعیت تولید خرما در کرمان نیز گفت: متاسفانه این محصول ما نیز سال گذشته با آفت مواجه شد و قدری در برداشت نهایی با مشکل مواجه شدیم. در این بخش نیز استفاده از توان و ظرفیت برای تولید با حداکثر ظرفیت بالاترین اهمیت را خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در استان کرمان جدای از درآمد ریالی و دلاری، نرخ قابل توجهی از اشتغال نیز به این دو محصول گره خورده و استفاده از ظرفیت‌ها می‌تواند به ما در حفظ این اشتغال کمک کند و آسیب دیدن آن نیز می‌تواند در این حوزه برای ما مشکل آفرین شود.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.