ایران خیرخواه مردم سوریه است/ دعوت تهران از وزیر آشتی ملی سوریه

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در پایان نشست مشورتی سوریه در تهران در نشستی خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در رابطه با ایرانیان به گروگان گرفته شده در سوریه اظهار داشت: در جلسه مشورتی در این رابطه صحبت شد و این اقدام محکوم شد و امیدواریم سازمان های بین المللی و کشورهایی که می توانند در این رابطه نقش ایفا کنند ضمن تلاش برای آزادی این افراد از تکرار آن جلوگیری کنند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با غیبت برخی کشورهای غربی و عربی در این اجلاس سوال کرد که صالحی در این رابطه اظهار داشت: تعدادی از کشورهای عربی در اجلاس حضور داشتند که عراق، عمان، الجزایر از جمله این کشورها است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری نیز به رایزنی های خود برای آزادی گروگان های ایرانی در سوریه گفت: دوستان ترک در گذشته کمک شایانی برای آزادی ایرانیان به گروگان گرفته شده داشتند و در مورد اخیر هم با آنان و دوستان قطری صحبت کرده ام و اقدامات دیگری نیز در شرف انجام است.

وی افزود: از گروگان گیران خواسته ایم در این ماه مبارک زواری را که به قصد زیارت به سوریه رفته اند را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند چراکه ایران خیرخواه مردم سوریه است و این یک حقیقت است، نه شعار و خدمات فنی کنونی ایران به سوریه نشانه ای از نیت خیرخواهانه ایران به ملت سوریه است.

صالحی در رابطه با ادعای نظامی بودن ۴۸ نظامی به گروگان گرفته شده در سوریه خاطر نشان کرد: مدتی اعظام زائران به سوریه را متوقف کرده بودیم که مجددا این کار آغاز شد و دولت در این زمینه ها تسهیلاتی را برای استفاده کارمندان جهت زیارت عتبات فراهم کرده و اینبار بازنشستگان وزارتخانه های مختلف به سوریه رفته اند که اتهام زدند اینها نیروهای نظامی هستند در حالی که عکس های آنها را نشان داده اند که با لباس های عادی بودند.

وزیر خارجه به کارت های اشاره شده توسط گروگان گیران اشاره کرد و گفت: سربازی در ایران امری اجباری است و خیلی ها کارت پایان خدمت دارند که برخی ها در سپاه و بعضی ها در جاهای دیگر خدمت کرده اند و اینکه در گذشته نیز پاسپورت یکی از ایرانیان را نشان دادند و گفتند که یک سرهنگ آن را امضا کرده است پس اینها نظامی اند در حالی که پاسپورت همه ایرانیان را نیروی انتظامی صادر می کند بنابراین امیدواریم حداقل زکاوت و هوشمندی و شعور را برای دیگران قائل باشند و حرفی نزنند که قابل توجیه نباشد.

وی همچنین با اشاره به رایزنی ها با معارضین سوری گفت: برخی از معارضین میانجی گری ایران را پذیرفتند و برخی نیز نپذیرفتند و هم اکنون در رایزنی هستیم اینها صبر و حوصله می خواهد.

صالحی خبر داد که ایران از علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.