ایران در اجلاس وزرای کشاورزی عضو D-8 شرکت می‌کند

ایران در اجلاس وزرای کشاورزی عضو D-8 شرکت می‌کند

اجلاس وزرای کشاورزی عضو D-8 از ۱۳ تا ۱۵ مهرماه در اندونزی برگزار می‌شود.

مدیرکل بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این اجلاس با محوریت موضوع امنیت غذایی در زمینه شیلات، استانداردها و تجارت، خوراک دام، بذر، سموم، کود و همچنین انتقال دانش فنی به‌منظور افزایش تولید و تبادل اطلاعات بین کشورهای عضو برگزار می‌شود.

محمدرضا اصغری افزود: روز اول اجلاس در سطح کارشناسان، روز دوم در سطح کارشناسان ارشد و روز سوم (۱۵ مهرماه) اجلاس در سطح وزرای کشاورزی کشورهای عضو D-8 برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ایران ریاست اجلاس D-8 را بر عهده داشت و طی این اجلاس ریاست آن به کشور اندونزی واگذار می‌شود.

اصغری ادامه داد: پروژه ایجاد بانک بذر کشورهای عضو با مشارکت ترکیه، برگزاری کارگاه آموزش و توسعه مدیریت بانک بذر و تولید کود در نیجریه، پیشنهاد پروژه‌های متعدد تحقیقاتی و همچنین ایجاد مدیریت دانش و اطلاعات کشورهای عضو D-8 از اقدامات ایران در سال‌های ریاست بر D-8 بوده است.

گفتنی است، گروه D-8 یا گروه هشت کشور مسلمان در حال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، ازجمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به‌منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه به‌منظور تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفتگو با هفت کشور صنعتی تشکیل شده است.

لازم به ذکر است، پایه‌گزار گروه D-8 نجم‌الدین اربکان نخست وزیر سابق و اسلام‌گرای ترکیه است که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵ زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

A-910712-08

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.