ایران در برداشت گاز از پارس جنوبی از قطر پیشی می گیرد

جمهوری اسلامی ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه در برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به قطر می رسد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه و قبل از سال تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید که این میزان هم اندازه با تولید قطر و یا حتی بیش تر از آن خواهد بود.
آقای سوری افزود: اکنون ده فاز پالایشگاهی فعال در عسلویه روزانه ۲۵۴ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می کند در حالی که سهم قطر از این میدان مشترک روزانه ۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون متر مکعب گاز است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به منظور اجرای طرح افزایش ظرفیت برداشت، گاز فاز یک را از مدار تولید خارج کرده ایم و پس از انجام عملیات از ابتدای آذر تولید ۲۸۵ میلیون متر مکعب محقق خواهد شد.
سوری در باره بهره برداری از فازهای جدید نیز گفت: تا پایان امسال بخش پالایشگاهی فازهای ۱۵ و۱۶ و بخش دریایی فازهای ۱۷ و ۱۸  نیز آماده بهره برداری خواهد شد و تولید گاز از میدان مشترک در بلوک ۱۷ و ۱۸ را خواهیم داشت؛ همچنین فاز ۱۲ که تولیداتش معادل سه فاز معمولی میدان گازی پارس جنوبی است براساس برنامه ریزی پیمانکار امسال وارد مرحله راه اندازی خواهد شد.
از سال ۸۱ تا کنون ده فاز از ۲۴ فاز طراحی شده برای بهره مندی از ذخایر بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان در عسلویه استان بوشهر به بهره برداری رسیده است.
هر فاز از طرح توسعه این میدان روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز ، ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی ، ۲۰۰ تن گوگرد و یک میلیون تن گاز مایع تولید می کند.
میدان پارس جنوبی که بین ایران و قطر مشترک است ۸ درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.


IRIBNews RSS MoreNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.