ایران رتبه نهم جهان در تولیدات علمی

۱۰م آذر ،

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری گفت:ایران در تولیدات علمی در طول سال ۲۰۰۰ میلادی با ارائه هشت مقاله در رتبه ۵۹ جهان قرار داشت اما پارسال رتبه ۱۱ جهان و امسال نیز رتبه نهم جهان را کسب کردیم که نشان از وجود بنیه علمی قوی در کشورمان است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سرکار با بیان اینکه ۹۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در حوزه فناوری نانو فعالیت دارد گفت:استفاده از فناوری نانو در حوزه انرژی، مباحث صنعتی، بهداشت و سلامت، آب، محیط زیست و ساخت و ساز از اولویت های این ستاد است.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری گفت : در این رده بندی از مجموع ۱۰ کشور برتر دنیا، پنج کشور آسیایی می باشند که نشان می دهد پاشنه علم و فناوری در فناوری نانو به طرف قاره آسیا چرخیده است.
او گفت : اگر بخواهیم خالص تولید علم را محاسبه کنیم، می بینیم که کشور ما تنها ۱۸ درصد مقالات خود را به صورت مشترک با دیگر کشورها تولید کرده و این در حالی است که کشور انگلستان ۵۹ درصد و کشور فرانسه ۶۵ درصد و عربستان نیز ۸۹ درصد مقالات خود را به صورت مشترک با یک کشور دیگر تولید کرده اند.
وی افزود: این آمار از طرفی برای ما یک تهدید محسوب می گردد چرا که نشان می دهد ما تعاملات بین المللی ضعیفی در این زمینه داشته ایم اما از طرف دیگر هم نشان می دهد که آنچه ما تولید می کنیم بنیه علمی بومی خودمان است و تکیه به دیگر کشورها نداریم.

 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.