ایران ساخت نیروگاه مشترک در خاک ارمنستان را آغاز نمود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

getty-220.jpg

عملیات اجرایی ساخت نیروگاه برق‌آبی مشترک ایران و ارمنستان در خاک این کشور صبح امروز با حضور وزیرنیرو، رییس جمهور ارمنستان و وزیر انرژی این کشور آغاز شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نیروگاه حاوی دو واحد ۶۵ مگاواتی است که برای مصرف برق داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار مورد نیاز این طرح را تامین و یک کنسرسیوم ایرانی آن را اجرا می نماید. با احداث و بهره برداری از این طرح سالانه یک هزار و ۷۰۰ مگاوات انرژی تولید خواهد شد.

نیروگاه برقآبی ارس به ظرفیت ۲۶۰ مگاوات شامل دو نیروگاه جریانی ۱۳۰ مگاواتی در خاک هر یک از دو کشور ایران (قره چیلر) و ارمنستان (مگری) است که ۵۶۰ میلیون دلار بها ساخت آن توسط طرف ارمنی تامین می گردد.

طرح برقآبی ارس حاوی دو بند انحرافی و دو تونل انتقال آب است؛ اولین بند انحرافی در ابتدای مرز مشترک ایران و ارمنستان و از نوع بتنی با ارتفاع هشت متر و با مخزنی به حجم پنج میلیون متر مکعب احداث خواهد شد.

دومین بند انحرافی نیز در محل پاسگاه صداقت ایران با ارتفاع ۹ متر از نوع بتنی و مخزنی به حجم پنج میلیون متر مکعب اجرا می گردد.

برنامه وقت بندی اجرای این طرح مرزی پنج ساله بوده و بها احداث آن برای طرف ارمنی حدود ۵۶۰ میلیون دلار است.

مهمترین سازه این طرح شامل دو تونل انتقال ۱۷هزار و ۸۰۰ متری (در طرف ایران) و ۱۸ هزار و ۲۰۰ متری (در طرف ارمنستان) با قطر داخلی ۸٫۵ متر خواهد بود.

توافق های نهایی در مورد سرمایه گذاری احداث نیروگاه طرف ارمنستان به امضا رسیده و مقرر شده تا پس از ۱۵ سال بهره برداری از این نیروگاه، مالکیت آن به دولت ارمنستان واگذار شود؛ با این روش نیروگاه های دو طرف توسط شرکت های ایرانی طراحی و اجرا می گردد.

این نیروگاه تا پایان دوره بازگشت سرمایه در اختیار شرکت های ایرانی خواهد بود و برق تولیدی آن نیز در اختیار شرکت توانیر قرار می گیرد.

بر اساس توافق های انجام شده بین مقام های ایران و ارمنستان، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان نماینده وزارت نیرو در نظارت بر اجرای نیروگاه مگری در خاک ارمنستان و کارفرمای نیروگاه قره چیلر در خاک جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است.

بنا بر صحبت‌های وزیر نیرو در این مراسم، این نیروگاه با سرمایه‌ی ۵۰۰ میلیون دلاری ایران احداث می‌شود و سالانه ۸۰۰ گیگاوات برق تولید می‌کند.

نامجو همچنین با اشاره به اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در رودخانه ارس از سوی دو کشور اظهار نمود: در صورتی که مشکلی پیش نیاید، احداث این نیروگاه ۵ سال به طول می‌انجامد.

به گفته وی، نیروگاه برق‌آبی ارس که در محدوده مرز ایران و ارمنستان واقع شده به استفاده از پتانسیل رودخانه ارس در حد مرز ایران و ارمنستان کمک می‌کند. از طرف دیگر با توجه به وجود سد مخزنی ارس در بالادست عمده‌ی آب عبوری از محدوده پروژه تنظیم شده است که نهایتا این نیروگاه را به عنوان نیروگاه جریانی می‌توان شناخت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.