ایران نزدیک‌ترین دوست به ترکمنستان است

به گزارش خبرنگار مهر، رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان در نشست خبری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز ما کار پرثمر و دیدارهای خوبی در چارچوب کمیسیون مشترک بین دو کشور در زمینه همکاری‌های اقتصادی داشتیم.

وی افزود: یک سری از مسایل مهم را بررسی و جهت‌ها و اولویت‌های جدید را برای آینده نزدیک دو کشور مشخص کردیم.

مردوف با اشاره به صحبت‌های صالحی در این باره که زمینه اصلی روابط دو جانبه و فعال سازی آن به لطف اعتماد حسنه روسای جمهور دو کشور بوده است، بیان کرد: رئیس جمهور ایران و ترکمنستان تلاش دارند که همکاری‌های دو جانبه دو کشور را در همه حوزه‌ها بالا ببرند و این امر در طرح‌های بزرگ و عظیمی که امروز توسط دو کشور مطرح شد کاملاً واضح است.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به اینکه به لحاظ کیفی وارد سطح جدیدی از هم کاری و ارتباطات دو جانبه شدیم بیان کرد: باید گردش کالا را تا سطح ۱۰ میلیارد دلار بالا ببریم که یک چنین مکانیزمی مانند کمیسیون مشترک در این امر بسیار موثر است و به تحقق اهداف کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات کامیونی ترکمنستان برای تردد کامیون‌های ایرانی به این کشور گفت: همکاری حمل و نقلی از جمله تحویل بارها از طریق کامیون موضوع خیلی مهمی است که در حال بررسی و تصمیم گیری از طرف دو کشور است.

مردوف افزود: ‌کارهای زیادی در این باره انجام شده و در جریان مذاکرات تصدیق کردیم که در سه سال اخیر ورود کامیون‌ها به ترکمنستان دو برابر شده و ما حداکثر شرایط مساعد را فراهم کرده‌ایم.

وی با اشاره به کمیسیون مشترک دو کشور در آوریل سال گذشته در حوزه مرزبانی خاطرنشان کرد: ما سند دو جانبه‌ای امضا کردیم که بر طبق آن زمان عبور ماشین‌ها چند ساعت اضافه می‌شود و به این ترتیب این امکان را فراهم کردیم که کامیون‌های بیشتری از مرز عبور کنند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان تصریح کرد: طرف ترکمنی در حال تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای و ترمینال‌های جدیدی است که قابلیت عبور ماشین‌ها را بالا ببرد. این اقدامات را اتخاذ می کنیم تا همکاری تجاری فیمابین افزایش یابد.

وی همچنین درباره سند مشترکی که به امضای وزرای امور خارجه رسید نیز گفت:‌سند دو جانبه در برگیرنده حوزه‌های اصلی همکاری بین دو کشور است که از ۵ بسته انرژی و سوخت، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی و مدیریت آب، فرهنگی و انسان دوستانه تشکیل شده و دارای ۳۰ بند است که همه آنها مهم هستند و هر یک از سرفصل‌ها وضعیت فعلی همکاری در این زمینه‌ها را مشخص می‌کنند.

مردوف تصریح کرد:‌ توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، همکاری ما در حوزه تحویل برق از ترکمنستان به ایران که قصد داریم تحویل برق را تا دو برابر بالا ببریم و همکار‌ها در حوزه حمل و نقل از موضوعات بسیار مهمی هستند که مورد توجه قرار گرفتند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جنجال‌های غرب و تحریم‌ها بر علیه ایران گفت: ایران نزدیکترین و بهترین همسایه ترکمنستان است و روابط ما صدها سال قدمت دارد. وقتی همکاری خود را می‌سازیم به دنبال منافع دو ملت هستیم و هیچ دلیلی برای تغییر این رویکرد وجود ندارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.