ایران و روسیه بر ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی دوجانبه تاکید کردند

به گزارش ایرنا، بوسگین روز چهارشنبه در دیدار خرمشاد با وی در مسکو با اشاره به جایگاه ویژه فرهنگ و ادب ایران زمین در میان مردم روسیه گفت: سیاست توسعه روابط و همکاری های فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران را با جدیت دنبال می کنیم.

معاون وزیر فرهنگ روسیه به علاقه فراوان مردم روسیه به ویژه قشر روشنفکر این کشور به فرهنگ پارسی و شعرای ایرانی اشاره کرد و افزود: از توسعه همکاری های فرهنگی میان دو کشور استقبال می کنیم.

وی اظهار داشت: دو کشور زمینه های خوبی در حوزه های موزه، سینما و نشر کتاب برای توسعه مناسبات دوجانبه دارند که باید با اتخاذ تدابیر مناسب آنها را از قوه به فعل درآورد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ موسیقی در ایران و روسیه توسعه یافته است و با توجه به علاقه فراوان به ابزار آلات موسیقی مردمی در روسیه، آماده همکاری در این عرصه با ایران هستیم.

معاون وزیر فرهنگ روسیه از آموزش های فرهنگی و هنری به عنوان حوزه مهمی برای همکاری میان دو کشور یاد و برای تعامل در این زمینه ابراز علاقمندی کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به علاقه مردم ایران به نویسندگان روس به انتشار آثار بزرگانی همچون تولستوی و داستایفسکی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه اراده سران دو کشور بر توسعه روابط دوجانبه استوار شده است و این امر موجب تعمیق همکاری ها و روابط فرهنگی دوجانبه می شود.

وی ادامه داد: هفته فرهنگی ایران در روسیه برگزار می شود و در سال ۲۰۲۴ نیز هفته فرهنگی روسیه در ایران برگزار خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر هفته فرهنگی می توانیم هفته سینمایی هم در دو کشور ایران و روسیه برگزار کنیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با بیان اینکه روسیه دارای تجارب خوبی در زمینه سینما می باشد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم دارای مکتب خاصی در زمینه سینماگری می باشد که دوست و دشمن به آن اذعان دارند و خصوصا اینکه انگیزه های مشترک جانبی هم داریم.

وی گفت: هر دو کشور بر حفظ ارزش های بومی تاکید و در زمینه ارزش های فرهنگی و سینمایی هم به تنوع فرهنگی اعتقاد دارند که می تواند زمینه توسعه همکاری دو کشور را فراهم کند.

وی با اشاره به شیطنت برخی کشورها و تلاش های آنها برای هجمه فرهنگی علیه دیگر کشورها بر ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی ایران و روسیه تاکید کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد تشکیل کمیسیون فرهنگی مشترک برای بحث و مذاکره در باره توسعه همکاری های فرهنگی دو کشور ارائه کرد که مورد استقبال طرف روس قرار گرفت.

خرمشاد با اشاره به اینکه ایران با ترکیه و چین چنین کمیسیونی را تشکیل داده است، گفت: اهمیت روابط ایران با روسیه کمتر از این دو کشور نیست.

طرف روس از این پیشنهاد طرف ایرانی استقبال کرد و بررسی بیشتر آن را با توجه به موضوعات مربوط به سازماندهی و هزینه های مالی خواستار شد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران همچنین پیشنهاد کرد، برای توسعه همکاری های فرهنگی میان ایران و روسیه، همکاری های منطقه ای توسعه یابد و در این رابطه به توسعه همکاری دو کشور در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای و کشورهای حوزه دریای خزر اشاره کرد.

وی گفت: پیشنهاد می کنیم سال آینده مسکو به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای ساحلی دریای خزر تعیین و نمایشگاه های فرهنگی پنج کشور ساحلی در ان برپا شود و در سال های آینده پایتخت های کشورهای دیگر خزر میزبان این گونه رویدادهای فرهنگی باشند.

معاون وزیر فرهنگ روسیه با استقبال از این پیشنهاد طرف ایرانی گفت که ممکن است شهرهای حوزه رودخانه ولگا به عنوان مثال قازان پایتخت جمهوری تاتارستان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای حوزه دریای خزر تعیین شود.

در این دیدار دو طرف همچنین بر لزوم گسترش روابط و همکاری ها در زمینه های هنری و گردشگری تاکید کردند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار از طرف روس برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد قبول وی واقع شد.

‘محمد باقر خرمشاد’ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز چهارشنبه برای انجام دیدار دو روزه وارد مسکو شد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۴۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.