ایران و چین: هرگونه مداخله خارجی در سوریه رد است

۲۸م دیماه ،


به گزارش واحد مرکزی خبر از پکن ،‌ یانگ چین یانگ جیه در دیدار امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پکن همچنین با تمجید از نقش سازنده ایران در قبال تحولات سوریه افزود: ما از نقش ایران در حل و فصل بحران سوریه استقبال می‌کنیم.

وی روابط تهران و پکن را بسیار خوب ارزیابی کرد و به حق مسلم کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز‌ هسته‌ای اشاره و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر مذاکرات تهران و ۱+۵ برگزار شود.

وزیر امور خارجه چین منافع این گفت‌وگوها را نه تنها برای ایران بلکه برای همه منطقه و طرف‌های مختلف مؤثر و مهم دانست و با تمجید از نقش سازنده ایران در قبال تحولات سوریه تاکید کرد ما از نقش ایران در حل و فصل بحران سوریه استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر این که جنگ نمی‌تواند بحران سوریه را حل و فصل کند ، تمرکز بر راهکار سیاسی را تنها راهکار ممکن دانست و گفت نشست ژنو راهکارهای مناسبی را ارایه داد، اما بعضی کشورها از بیانیه ژنو در قبال سوریه فاصله گرفتند.

وی با اشاره به تماس‌های مستمر ایران و چین با اخضر ابراهیمی و تأکید بر اهمیت توجه به اصل عدم مداخله خارجی در منشور سازمان ملل متحد افزود: همه طرف‌ها باید از نماینده دبیرکل سازمان ملل حمایت کنند و آینده سوریه باید به دست مردم این کشور و نه مداخله خارجی تعیین شود.



معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم در این دیدار گفت: آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی هم به مردم و هم به معارضه در سوریه ظلم کرد و اجازه نداد اصلاحات بشار اسد نیز تکمیل شود.



امیرعبداللهیان در این دیدار هر گونه مداخله در سوریه را مردود دانست و افزود: بعضی طرف‌های خارجی بر مداخله در امور سوریه اصرار داشتند، اما وتوی سه قطعنامه از سوی چین و روسیه این فرصت را از دشمنان مردم این کشور گرفت.



معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ناامیدی دشمنان سوریه از سیاست مداخله مستقیم گفت: آنان سپس مداخله غیرمستقیم را در دستور کار قرار دادند و گروه‌های مسلح بی مسئولیت را وارد این کشور کردند و بعضی از گروه‌های افراطی و تروریستی با حمایت واشنگتن سوریه را مأمن فعالیت‌های تروریستی خود یافتند و امروز ناامنی از سوریه در حال سرایت به سایر مناطق است.



وی با بیان این که وضع در سوریه به سمت ثبات و آرامش پیشرفت خوبی داشته است و حکومت بر اوضاع تسلط دارد ، گفت: ما ضمن حمایت از مردم سوریه و ارتباط با معارضه معتقد به راهکار سیاسی هستیم و از مبارزه حکومت سوریه علیه تروریسم و طرح سیاسی دموکراتیک بشار اسد حمایت می‌کنیم و تلاش‌های اخضر ابراهیمی را با تمرکز بر راهکار سیاسی مورد حمایت قرار داده‌ایم.



امیرعبداللهیان با اشاره به این که ما باید در یک نگاه واقع بینانه حساب تروریست‌ها را از معارضه جدا کنیم، اضافه کرد: از نظر ما کسانی که سیلوهای گندم و نیروگاه‌های تامین کننده برق منازل مردم را مورد حمله قرار می‌دهند معارض نیستند ، بلکه تروریست‌هایی می باشند که ضد مردم سوریه می‌باشند، تروریست‌ها به طور همزمان مردم و معارضه معتقد به راهکار سیاسی و حکومت را هدف قرار داده‌اند.



وی با بیان این که معارضه واقعی و غیروارداتی سوری به دنبال گفت‌وگو می باشند، افزود بخشی از عوامل مسلح و افراطی از کشورهای افغانستان، یمن، مصر، لیبی، تونس و حتی بعضی مناطق پیرامونی چین وارد خاک سوریه شده‌اند و اقدام به عملیات تروریستی می‌کنند و اکنون این سؤال مطرح است که آیا اینها معارض نظام سوریه می باشند؟.



امیرعبداللهیان در تشریح نقش آمریکایی‌ها در فراهم کردن زمینه تحمیل جنگ داخلی و خشونت به سوریه با اشاره به این که آنان هم به مردم و هم به معارضه ظلم کردند، گفت: بشار اسد اصلاحاتی را آغاز کرده بود، اما بعضی طرف‌ها این کشور را به سرعت وارد جنگ تمام عیار داخلی و تروریستی کردند.



وی افزود: آمریکایی‌ها نه به مردم فرصت دادند تا به مطالبات خود برسند و نه به معارضین زمینه دادند که از طریق سیاسی مسائل را حل کنند و فرصت تکمیل اصلاحات را نیز از رئیس جمهور سوریه گرفتند.



معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اما غربی‌ها یک فرصت هم ایجاد کردند و آن رشد تروریسم و افراط‌گرایی در سوریه و سرایت قریب الوقوع آن به دیگر حوز‌ه‌هاست.



وی در ادامه ضمن تشریح طرح جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، طرح رئیس جمهور سوریه را دارای نکات مهمی دانست که در طرح‌های پیشنهادی ایران، چین و روسیه و اخضر ابراهیمی برای حل سیاسی موضوع سوریه دیده می‌شود.



معاون وزیر امور خارجه ایران برای مذاکره و رایزنی با مقامات چین از جمله «یانگ جیه چی» وزیر امور خارجه و  «جای جون» معاون آسیا و آفریقای وزیر امور خارجه چین در پکن به سر می‌برد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.