ایران کره جنوبی را برد / گزارش تصویری و مصاحبه ها

تیم ملی فوتبال ایران که در سه بازی گذشته‌اش برابر ازبکستان، قطر و لبنان نتوانسته بود انتظارات علاقمندان را برآورده کند، در چهارمین دیدار برای رسیدن به جام‌جهانی برابر کره‌جنوبی دست به کار بزرگی زد و در شرایطی که ۱۰ نفره بود به یک پیروزی شیرین رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برزیل از ساعت ۲۰ امروز سه شنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که در پایان شاگردان کارلوس کی روش به پیروزی شیرین یک بر صفر دست پیدا کردند.

در این دیدار که به قضاوت “عبدالمالک بشیر” از سنگاپور در حضور بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر برگزار شد، تیم ملی فوتبال ایران با ترکیب سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، سید جلال حسینی، اشکان دژاگه، آندرانیک تیموریان(۸۹ مازیار زارع)، محمد نوری(۶۵ حسین ماهینی)، جواد نکونام، خسرو حیدری، مسعود شجاعی، مهرداد پولادی و رضا قوچان نژاد(۷۳ محمدرضا خلعتبری) به میدان رفت و هر چند تلاش کرد تا در همان دقایق ابتدایی روی دروازه حریف فشار بیاورد اما عملا موفق به این امر نشد.
شاگردان کارلوس کی روش در چند دقیقه ابتدایی با حرکات قوچان نژاد چند موقعیت نصف و نیمه روی دروازه کره جنوبی ایجاد کردند اما از دقیقه ۲۰ به بعد این کره ای ها بودند که بهتر از میزبان خود بازی کردند و در دقیقه ۲۸ تا آستانه باز کردن دروازه ایران پیش رفتند. در این صحنه توپ مهاجم کره به تیر دروازه ایران برخورد کرد و به زمین برگشت.
چند دقیقه بعد بازهم این کره بود که روی یک سانتر از کناره زمین صاحب موقعیت گلزنی شد که مهدی رحمتی اشتباهش را در دفع توپ جبران کرد و اجازه نداد حریف از برتری اش در این دقایق استفاده کند.
در دقایق باقی مانده نیمه اول دو تیم بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند که البته حملات کره ای خطرناک تر بود. با این حال رضا قوچان نژاد در همین دقایق مرد تاثیرگذار تیم ملی ایران بود اما  کره ای در ثانیه های وقت اضافه هم یک بار دیگر توپ را به تیر دروازه ایران کوبیدند ولی در نهایت نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان رسید.
در نیمه دوم و در شرایطی که انتظار می رفت کی روش حداقل دو بازیکن تیم ملی را تعویض کند، این اتفاق رخ نداد تا مسعود شجاعی که یکی از شانس های تعویض بود در دقیقه ۵۵ یک تکل بی مورد و خشن را روی پای بازیکن کره ای برود و با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شود.
در حالی که پیش بینی می شد کره ای ها پس از ۱۰ نفره شدن ایران فشار بیشتری را روی دروازه میزبانش انجام دهد اما برخلاف این پیش بینی ها این ایران بود که نمایش بهتری داشت و در دقیقه ۷۵ توسط جواد نکونام به گل برتری دست پیدا کرد.
در این صحنه توپ ارسالی مدافعان کناری ایران روی دروازه را بازیکنان کره ای به طور ناقص درون محوطه جریمه دفع کردند که جواد نکونام با ضربه ای دقیق و محکم دروازه مهمان شرق آسیایی را باز کرد.
پس از این گل تیم ایران به دنبال دفاع از گل زده اش برآمد و کره ای ها تلاش کردند با یک بازیکن بیشتر از شکست فرار کند اما دفاع جانانه مردان ایران این فرصت را از صدرنشین گروه اول گرفت.
تیم ملی فوتبال ایران با این پیروزی ۷ امتیازی شد و با کره ای ها در امتیاز برابر شد اما در رده دوم جدول رده بندی قرار گرفت. ازبکستان هم با ۵ امتیاز در رده سوم قرار دارد و قطر ۴ امتیازی است.
——–

کی‌روش پس از بردن کره: بازیکنانم با شجاعت به قلب کره حمله کردند/ داور ضعیف‌ترین تیم زمین بود

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با تحسین شجاعت شاگردانش گفت: در این مسابقه سه تیم در زمین بازی کردند که تیم داوری از همه ضعیف تر بود.

کارلوس کی روش که به خاطر اخراج در دیدار مقابل کره جنوبی در نشست خبری شرکت نکرده بود بیرون از سالن نشست در جمع خبرنگاران تصریح کرد: من شجاعت بازیکنانم را تبریک می گویم. بعد از ۱۰ نفره شدن عالی کار کردیم و با شجاعت به قلب کره جنوبی حمله بردیم.

وی تاکید کرد: هواداران ایرانی نیاز ما را در این مسابقه برآورده کردند. امیدوارم در بازی مقابل ازبکستان که به برد نیاز داریم باز هم شاهد حضور پرشور تماشاگران در ورزشگاه باشیم.

کی روش با انتقاد شدید از داور مسابقه یادآور شد: در این مسابقه سه تیم بازی می کردند که تیم داوری از دو تیم دیگر ضعیف تر بود. داور تصمیمات عجولانه ای گرفت و به اشتباه من و مسعود شجاعی را اخراج کرد. با این حال نبود من کنار زمین مشکلی برای تیم ملی ایجاد نمی کند چرا که من دستیاران خوبی دارم که از عهده این کار بر می آیند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران همچنین تاکید کرد: هر چند بابت این پیروزی خوشحالم اما کار ما مجددا از فردا استارت می خورد. ما روزهای سختی در پیش داریم و باید به ازبکستان فکر کنیم.

کی روش همچنین در خصوص تیم کره جنوبی گف: کره عملکرد خوبی در این مسابقه داشت . آنها در نیمه اول بهتر از ما کار کردند و دو توپ به تیرک دروازه ما زدند اما ما در نیمه دوم بهتر بودیم و موفق شدیم از فرصتمان خوب استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: جا دارد از حمایت رسانه ها و هواداران تشکر کنم. شاید اگر فشار هواداران نبود این اتفاقات امشب رخ نمی داد.

———–

“چوی کانگ – هی”: روز سختی را پشت سرگذاشتیم/ ایران از یک موقعیتش به گل پیروزی رسید

سرمربی تیم ملی فوتبال کره جنوبی تیمش را برتر از ایران دانست و گفت: ما موقعیت های زیادی داشتیم که از آنها استفاده نکردیم اما ایران از یک موقعیتش به گل برتری رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، “چوی کانگ – هی” که پس از شکست یک بر صفر سه شنبه شب تیمش برابر ایران در سالن کنفرانس خبری ورزشگاه آزادی با خبرنگاران گفتگو می کرد ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه ما نتوانستیم در این دیدار از برتری خود استفاده کنیم و در حالی که تیمی جوان و آماده را در اختیار داشتیم اما بازهم شکست خوردیم.

وی افزود: از ابتا جو خوبی بر بازی حاکم بود و ما تیم برتر میدان بودیم. ما در نیمه اول می توانستیم دو بار دروازه ایران را بازکنیم اما توپ هایمان به تیر دروازه خورد. در مقابل ایران در یک موقعیتی که نصیبش شد به یک گل رسید و توانست سه امتیاز این دیدار را از آن خود کند.

سرمربی تیم ملی فوتبال کره جنوبی خاطرنشان کرد: ما روز بسیار سختی را پشت سرگذذاشتیم. فکر نمی کنم بی تجربگی عامل شکست ما شد چرا که موقعیت های زیادی داشتیم اما نتوانستیم از این موقعیت ها استفاده کنیم. با این حال همه چیز برای ما تمام نشده است و در آینده می توانیم این شکست را جبران کنیم.

چوی کانگ در پاسخ به این پرسش که آیا حضور یک هفته ای شما در تهران روی نتیجه گیری در این دیدار تاثیرگذار بود خاطرنشان کرد: فکر نمی کنم این موردی باشد که در این شکست تاثیر داشته باشد. ما به خاطر شرایط آب و هوایی زودتر به تهران آمدیم که فکر نمی کنم یک هفته زمان زیادی برای یک اردو باشد.

————–

علی کریمی: از اینکه برابر کره‌جنوبی بازی نکردم خوشحال‌ترم/ حاضرم به پرسپولیس برگردم

هافبک تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه خوشحال است برابر کره جنوبی بازی نکرده است در مورد آخرین وضعیتش در تیم پرسپولیس گفت: من با ژوزه قهر نیستم بلکه از محمد رویانیان ناراحتم اما حاضرم به پرسپولیس برگردم.
به گزارش خبرنگار مهر، علی کریمی پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر کره جنوبی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: شاید باورتان نشود ولی از اینکه در این مسابقه بازی نکردم خوشحال‌ترم چرا که بازیکنانی که داخل زمین بودند خیلی خوب بازی کردند.

وی درباره ۱۰ نفره شدن تیم ملی ایران هم تاکید کرد: به مسعود شجاعی گفتم که شاید اخراجت حکمتی داشته است. چون وقتی ۱۰ نفره شدیم این مسئله به نفع ما تمام شد و در نهایت کره را شکست دادیم.

هافبک تیم ملی فوتبال درباره استرس و هیجانش در کنار زمین یادآور شد: بازیکنانی که در زمین بازی می‌کنند اینقدر استرس ندارند. استرس روی نیمکت خیلی بالاست و به همین خاطر آرام و قرار نداشتم. به هر حال استرس زیادم فدای سر همه مردم ایران.

کریمی همچنین درباره تهییج و ترغیب تماشاگران به تشویق بیشتر گفت: مردم خیلی خوب در این مسابقه از ما حمایت کردند. یک لحظه جوگیر شدم و از تماشاگران خواستم بیشتر تشویق کنند! آنها با حضورشان ما را شرمنده کردند. امیدوارم بتوانیم در دیدار برابر ازبکستان نیز به پیروزی برسیم و مثل بازی با بحرین جشن صعود به جام جهانی را بگیریم.

وی همچنین درباره برد ازبکستان برابر قطر تاکید کرد: ازبکستان با این پیروزی به ما نزدیک‌تر شد و این مسئله کارمان را سخت‌تر می‌کند. پیروزی ما مقابل کره دیگر تمام شده است و باید تمام تمرکزمان را برای بازی با ازبکستان جمع کنیم.

کریمی یادآور شد: اهمیت مسابقه ایران و ازبکستان اگر بیشتر از بازی با کره نباشد، کمتر از آن نیست. ازبک‌ها تیم آماده‌ای دارند که در کورس صعود به جام جهانی است. با این حال اگر آنها را در تهران شکست بدهیم شانس صعودمان به جام جهانی چند برابر می‌شود.

کاپیتان دوم تیم ملی فوتبال فوتبال ایران و پرسپولیس به اتفاقات پیرامونی اش در این باشگاه اشاره کرد و گفت: من به خاطر پرسپولیس در ابتدای فصل پیشنهاد یک میلیون دلاری عجمان را در کردم اما درست نبود که اینطور با من برخورد شود.

وی با بیان اینکه این حرف ها را در نشست با رویانیان مطرح کرده است گفت: من از ژوزه ناراحت نیستم بلکه ناراحتی ام از رویانیان است. آنها نباید با من اینطور برخورد می کردند. من هیچ وقت به خاطر نیمکت نشینی اعتراض نکرده ام. حتی زمانی که برای دیدار برابر سپاهان از فهرست ۱۸ نفره خط خوردم هم حرفی نزدم اما پرسپولیس نباید اینطور با من برخورد می کرد.

علی کریمی خاطرنشان کرد: با این حال من تابع تصمیم باشگاه پرسپولیس هستم. اما آنها نباید با روح و روان هواداران اینگونه برخورد کنند. من همان زمان هم به رویانیان گفتم حاضرم دست روی قرآن بگذارم که بعد از بازی با نفت تنها من نبودم که اعتراض کردم بلکه خیلی های دیگر هم بودند اما فقط من را دیدند و با من برخورد شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم این اتفاقات ختم به خیر شود از اظهار نظر در مورد مانوئل ژوزه خودداری کرد و گفت: برای من فرقی نمی کند که بخواهم با ژوزه کار کنم یا یک مربی دیگر. من می خواهم با پرسپولیس کار کنم. می خواهم فوتبالم را در پرسپولیس تمام کنم و برای بازگشت به این تیم کاملا آماده هستم.

————–

شجاعی: از مردم عذرخواهی می‌کنم

مسعود شجاعی پس از پیروزی یک بر صفر برابر کره جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در صحنه‌ای که منجر به اخراج من شد یا من اشتباه کردم یا داور؛ با این حال از مردم عذرخواهی می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که پیروز شدیم. ۳ امتیاز برای ما مهم بود که آن را گرفتیم.

وی افزود: اگر می‌باختیم شرایط من خوب نبود، نمی‌دانم خدا من را دوست دارد یا نه اما خدا را شکر می‌کنم که شرمنده هواداران نشدم. از همه هم‌بازی‌هایم که با تلاش‌شان باعث موفقیت تیم شدند تشکر می‌کنم.

—————

کارلوس کی‌روش پس از سوت پایان بازی به شکل قابل توجهی مثل ایرانی‌ها به خوشحالی پرداخت و بین هواداران رفت. وی با پرچم ایران به خوشحالی پرداخت.

* محمد عباسی، وزیر ورزش پس از پایان بازی، با محمدنبی و بهروان به خوش و بش پرداخت.

* جواد نکونام وقتی کی‌روش را دید به سمت او رفت و وی را در آغوش گرفت.

* علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال پس از پایان بازی به مسئولان کره جنوبی خسته نباشید گفت.

* بازیکنان کره به سمت هواداران خود رفتند و از آنها تشکر کردند. بازیکنان تیم ملی ایران هم این کار را انجام دادند.

* سیدمهدی رحمتی،‌ دروازه‌بان تیم ملی ایران زیر پیراهن خود نوشته بود «یا زهرا» و این نوشته را به هواداران نشان داد و برای آنها دست تکان داد.

* عزیزالله محمدی پس از پایان بازی سیدمهدی رحمتی را در آغوش گرفت.

* علی کریمی و سیدمهدی رحمتی پیراهن های خود را به یکی از توپ جمع کن‌ها دادند.

*یکی از خبرنگاران کره‌ای که یک زن بود به همراه ایرانی‌ها به خوشحالی پرداخت.

————–

جشن فوتبالدوستان ایرانی در خیابان‌های پایتخت

دقایقی پس از پیروزی ۱۰ نفره تیم ملی ایران برابر کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برزیل، فوتبالدوستان در خیابان‌های تهران جشن و پایکوبی به راه انداختند و برخی از مردم با به صدا درآوردن بوق‌های خودروهایشان در این جشن شرکت کردند.

۲۵ مهر یک شب رویایی و خاطره انگیز برای فوتبالدوستان ایرانی شد؛ شبی که توانستیم کره جنوبی میزبان جام جهانی ۲۰۰۲ را در تهران و در حالیکه ۴۰ دقیقه ۱۰ نفره بودیم شکست بدهیم.

——————-

نکونام: این گل با بقیه گل‌ها فرق داشت

جواد نکونام پس از پیروزی یک بر صفر ایران مقابل کره جنوبی، در مورد خوشحالی فراوانش پس از گل و اینکه آیا قبلا این‌چنین خوشحالی کرده بود، گفت: واقعا می‌گویم این گل، با بقیه گل‌ها فرق داشت و خیلی خوشحال بودم. بعد از گل برای خوشحالی پشت نیمکت تیم ملی آمدم و با توجه به اینکه ۱۰ نفره بودیم برای اینکه مدتی از زمان بازی را تلف کنم و کره نتواند نظم بگیرد این کار را کردم.

وی افزود: با توجه به اینکه ۱۰ نفره بردیم، این برد واقعا به ما چسبید. کار بزرگی کردیم، کره را ۱۰ نفره بردن کار هر تیمی نیست اما بچه‌های ما این کار را انجام دادند. با حمایت و یک همیت ملی توانستیم این نتیجه را بگیریم. بدون حمایت مردم و رسانه‌ها این کار شدنی نبود. در گذشته وقتی همدلی وجود نداشت، نتوانستیم نتیجه بگیریم. همه ما همانند یک زنجیر به هم وصل هستیم.

نکونام در مورد اینکه در این بازی زیاد با بازیکنان صحبت می‌کرد، تصریح کرد: من همیشه با بازیکنان صحبت می‌کنم. با توجه به اینکه یک بازیکن هم کمتر داشتیم مجبور بودم با بچه‌ها صحبت کنم. کسانی که من را می‌شناسند می‌دانند در زمین با بازیکنان ارتباط کلامی دارم.

کاپیتان تیم ملی در مورد مصدومیت چانه‌اش گفت:‌ مشکل خاصی نیست و یک مصدومیت خیلی ساده است.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.