ایران کشوری پرافتخار در زمینه اهدای خون

از میان ۶۲ کشور ایران، آمار بالایی در زمینه اهداء داوطلبانه خون دارد.

غلامرضا توگه، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: در سال های اخیر نیاز به خون و فرآورده های خونی به دلیل افزایش طول عمر و امید به زندگی به طور قابل ملاحظه ی افزایش یافته و بالطبع نقش اهدا کنندگان سالم بیش از پیش در جامعه آشکار گردیده است.

وی افزود: اهدای کاملاً داوطلبانه ۱۹۸۶۹۹۲ واحد خون در سراسر کشور منجر به نجات جان قریب به ۴۰۰۰۰۰ نفر از هموطنان ما گردیده است که جلوه ای از این نقش آفرینی بوده است.

توگه تصریح کرد: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت تنها ۶۲ کشور به اهدا خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه دست یافته اند که نام پرافتخار کشور ما ایران نیز در بین این کشورها بوده که علاوه بر آن میزان اهدای خون به جمعیت در ایران ۲۶ در هزار بوده است.

** ۶ استان پرافتخار در زمینه اهداء داوطلبانه خون معرفی شدند

توگه در ادامه گفت: بررسی آمارها گویای آن است که اهدای مستمر در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ از رشد چشمگیری برخوردار بوده است به طوری که درصد خون های اهدایی توسط اهداکنندگان مستمر از ۴۵٫۵ درصد در سال ۸۹ به ۴۹٫۳ درصد در سال ۹۰ افزایش داشته است.

وی افزود: استان های سمنان ، مازندران، گیلان، قم ، خراسان شمالی و خوزستان رکورد دار اهدای مستمر در کشور هستند و در سال ۹۰، ۱۱۳٫۲۰۶ واحد از خون های اهدایی توسط بانوان اهدا شده است که استان های چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان غربی به ترتیب بیشترین رشد را داشته اند.

توگه تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴ میلیون واحد فرآورده های سلولی و پلاسمایی از خون های اهدایی پر شده است که شامل ۱۹۰۸۱۶۶ واحد گلبول قرمز متراکم، ۱۶۶۲۹۷۹ واحد پلاسمای تازه منجمد شده و ۹۶۳۰۳۳۲ واحد پلاکت بوده است که جان میلیون ها نفر را نجات داده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.