ایران کشوری نقش آفرین و قدرتمند در منطقه محسوب می‌شود

وزیر راه و شهرسازی:

نیکزاد گفت: حضور قدرتمند در آب های بین المللی قابل توجه است چرا که ایران کشوری نقش آفرین و قدرتمند در منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در بیستمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور اظهار داشت: سابقه سه هزارسال در امر دریانوردی و پیشتازی در امر دریانوردی با داشتن سواحل چند هزار کیلومتری موقعیت ویژه و اهمیت خاصی به ایران در خاومیانه داده است.

وی در ادامه افزود: عبور کولیدورهای کلاسیکا، شمال- جنوب و شرق و غرب از ایران در وجود شبکه های ریلی و جاده ای قابلیت ترانزیتی ایران را افزایش داده است که باید از این قابلیت در توسعه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی و دریایی استفاده کرد.

نیکزاد با بیان اینکه توسعه دریایی ما را به اهداف سند ۱۴۰۴ نزدیک خواهد کرد، گفت: شعار امسال همایش تجارب گذشته و قابلیت های موجود را انتخاب کرد تا با مروری در گذشته و نگاهی به آینده چشم انداز حمل و نقل دریایی کشور را در کنار جایگاه ایران در حمل و نقل دنیا تسهیل کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه پایدار، بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آن، جایگاه دریانوردی در رفاه و اقتصاد، حفاظت از محیط زیست و کاهش سوانح دریایی در برنامه پنجم تاکید شده که باید به یک یک آن توجه داشت.

نیکزاد با بیان اینکه هم اکنون بالاتر از هدف برنامه پنجم عمل کردیم، گفت: هدف سال اول برنامه ۹/۷ میلیون تن بود که به ۱۳/۱۰ میلیون تن در سال ۹۰ دست یافتیم که با اهتمام به این موضوع، عبور ۱۲ میلیون تن را امسال محقق خواهیم کرد تا با اشتغال، رونق اقتصادی و افزایش سود و درآمد ملی را حاصل شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی به عنوان باصرفه ترین و ارزانترین شیوه حمل کالاهای نفتی و غیر نفتی شناخته شده است، تصریح کرد: هم اکنون سهم کالاهای ساخته شده و مواد خام در بحث ترانزیت به عدد ۹۰ درصد کل جهان می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث ریلی چندان موفق نبودیم، گفت: همچنین بحث هوایی چندان مترقی نیست و باید در بحث جابه جایی دریایی با توجه به ظرفیت های موجود فعال تر از این عمل کنیم.

نیکزاد خاطر نشان کرد: امکان گسترش ترانزیت از ایران به خاورمیانه و توسعه محور شرق قابل توجه است.

وی با بیان اینکه ما چهارراه اصلی کولیدورهای بین المللی و جهانی قرار گرفتیم، بیان داشت: باید این موقعیت استراتژیک را ارج نهیم که فرصتی مغتنم است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حضور قدرتمند در آب های بین المللی قابل توجه است چرا که ایران کشوری نقش آفرین و قدرتمند در منطقه محسوب می شود.

نیکزاد خاطر نشان کرد: وجود بخش عمده ای از ذخایر نفت، گاز و انرژی فرصتی است که باید از آن استفاده بهینه کرد.

وی افزود: این فرصت ها با هماهنگی هرچه بیشتر ارگان های دریایی و غلبه بر تهدیدها، به توسعه هر چه بیشتر کشور می انجامد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده زشت پدیده دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن اشاره کرد و گفت: با شجاعت ایران امکان تحقق آن در سرزمین آبی ایران محقق نخواهد شد.

نیکزاد در پایان تصریح کرد: همه توان دولتی و منابع درآمدی سازمان ها بر موضوع توسعه بنادر با اولویت بنادر دارای رقیب قرار دادیم و هیچ محدودیتی در اعتبار آن وجود ندارد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.