ایستگاه بعدی پس از لیبی کجاست؟

تحولات اخیر در کشور مالی نشان دهنده وقایع تلخی پیرامون پیاده سازی روندهای استعماری جدید توسط ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور است تا بتوانند قدرت سییاسی و نظامی خود را در آفریقا بیش از گذشته تثبیت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، اریک دریتسر در یادداشتی برای پایگاه خبری تحلیلی گلوبال ریسرچ می نویسد: “استعمار و تاخت و تاز در مناطق مختلف جهان به بهانه مقابله با تروریسم امروزه دیگر روندی شایع در دستگاه سیاست خارجی آمریکا است تا از این طریق غلبه و تسلط امپریالیستی این کشور و متحدانش در کشورهای ضعیف تثبیت شود.”
 
“فرایند استعماری جدیدی آمریکا در قاره آفریقا با پیمان آفریکام در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، برنامه ای که در واقع نسخه مشابه فعالیت های ناتو در آفریقا را پیاده می کرد. این روند بعدها با حمله نظامی به لیبی و کودتا در مالی شدت گرفت و امروز نیز در قالب پشتیبانی از فعالیت های گروه های تروریستی چون القاعده در مغرب اسلامی دنبال می شود.”
 
“همه تحرکات مذکور نشان می دهد که واشنگتن در یک برنامه حساب شده پایه های امینت در غرب آفریقا را تضعیف می کند و به دنبال تحقق اهداف راهبردی خود در این منطقه است.”
 
“بسیاری از رسانه های غربی می کوشند اوضاع در هم ریخته موجود در غرب آفریقا را به بی ثباتی سیاسی و جنگ در لیبی نسبت دهند، در حالیکه بسیاری هنوز از کم و کیف گسترش فعالیت های القاعده در مغرب اسلامی، معروف به آکیم (AQIM ) آگاه نیستند. این گروه در حال حاضر در بخش اعظمی از قلمرو سرزمینی منطقه ساحل فعالیت می کند و و پوشش مناسبی را برای حضور نظامی دامنه دار ایالات متحده فراهم کرده است.”
 
دریتسر در ادامه می نویسد: “پس از سقوط معمر قذافی در لیبی، کشور مالی درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار شده که عملا این کشور را از میان به دو نیم کرده است. جنگجویان طارق که مدت ها زیر علم قذافی می جنگیدند، با سقوط لیبی تمرکز بیشتری به جنگ با دولت مرکزی مالی پیدا کردند، دولتی که البته سرسپردگی آن به آمریکا برای همه عیان بوده است. هدف این شورشیان تشکیل یک منطقه مستقل سیاسی و نظامی در شمال مالی است. مسئله ای که البته حدود ۵۰ سال است که دولت مرکزی مالی را به خود مشغول کرده است.”
 
“در کوران جنگ میان گروه طارق و دولت مرکزی مالی، تهدیدی جدید در شمال این کشور ظهور کرد که همان القاعده در مغرب اسلامی است. مدت ها دولت مرکزی مالی توجه خاصی به این گروه نداشت، چرا که توان لازم برای سازماندهی و قدرت تشکیلاتی در آنها دیده نمی شد. اما با تشکیل یک اتحاد میان این گروه و شورشیان طارق، حضور القاعده در این منطقه بیشتر احساس شد.”
 
با فراهم شدن زمینه برای یک جنگ تمام عیار و به آشوب کشده شدن منطقه، سازمان های اطلاعاتی و نظامی آمریکا بلافاصله وارد عرصه شدند و القاعده را تجهیز کردند. به گفته شاهدان محلی، جنگجویان القاعده اخیرا مجهز به پیچیده ترین ادوات و خودروهای نظامی بوده اند که به خوبی نشان دهنده پشتیبانی قدرتی چون آمریکا از این گروه است.”
 
دریتسر در پایان می نویسد: “به نظر می رسد آمریکایی ها بعد از جنگ لیبی، حال عرصه را برای گسترش مداخلات خود در منطقه مناسب دیده اند و به آشوب کشیدن مالی و خیمه زدن روی منابع نفتی انی کشور، برنامه جدیدی است که واشنگتن و متحدانش دنبال می کنند.”


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.