ایسوس حامی تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین در مسابقات جهانی مکزیک

ایسوس حامی تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین در مسابقات جهانی مکزیک

تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یکی از معروف‌ترین تیم‌های روباتیک در جهان است که موفق به کسب عناوین معتبر در مسابقات جهانی و داخلی شده است، در سال ۲۰۱۲ نیز این تیم قصد دارد تا در مسابقات جهانی روباتیک مکزیک که از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود، شرکت نماید.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، یکی از مواردی که این تیم در مسابقات جهانی روی آن تمرکز داشته است نصب یک نوع سنسور عمق سنج از نوع استریوسکوپیک روی روبات‌های معروف به @home یا روبات‌های خانگی است. این سری از روبات‌ها وظیفه خدمت رسانی به انسان را بر عهده دارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی‌هایی که روی آن‌ها صورت می‌گیرد بسیاری از کار‌های داخل خانه را انجام دهند. اما نکته جالب در این مورد، استفاده این تیم از سنسور پیشرفته Xtion PRO Live ASUS است.

به گفته حامد شاهرخی نسب مدیر کالاهای چند رسانه ای ایسوس در ایران، ایسوس در این دوره از مسابقات به عنوان حامی تیم ملی رباتیک ایران ظاهر شده و تعدادی از این دستگاه‌ها که به صورت تولید محدود و صرفاً جهت برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان سخت افزار می‌باشد را در اختیار این تیم قرار داده است. اما به گفته آقای امید امیر غیاثوند معاون پژوهش و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از مزیت‌های این سنسور می‌توان به ابعاد مناسب، پوشش محیطی بیشتر، عدم نیاز به منبع تغذیه جداگانه و همچنین open source بودن آن اشاره کرد که این موارد آن را نسبت به سنسور تشخیص حرکتی Kinect مایکروسافت برتر می‌سازد. به گفته ایشان در گذشته تیم‌ها مجبور به استفاده از دوربین‌های موسوم به استریو ‌بودند که از دقت بسیار پایین، درصد خطای بالا در تشخیص و قیمت بسیار بالا برخوردار بود و این موضوع باعث می‌شد روبات‌های ارائه شده در بعضی موارد با خطاهایی رو‌به‌رو شوند.

از ویژگی‌های بارز Xtion می‌توان به برخورداری از کدهای مناسب و همچنین بهره‌گیری از یک پورتال تخصصی با نام OpenNI اشاره کرد که توسط ASUS راه‌اندازی شده است.

آقای امیر غیاثوند یکی از برنامه‌های آینده این تیم را استفاده از این سنسور روی روبات‌های امدادگر بیان کرد و خبر داد بزودی کار روی این پروژه آغاز خواهد شد که این موضوع می‌تواند تحولی شگرف در کارایی این رده از روبات‌ها ایجاد کند. از ویژگی‌های بارز Xtion در مقایسه با Kinect مایکروسافت می‌توان به توسعه نرم‌افزار روی کامپیوتر‌های شخصی بدون نیاز به ثبت License و همچنین هزینه برای ثبت آن، ابعاد کوچک‌تر و وزن بسیار کمتر، برخورداری از یک پورت USB برای استفاده و شارژ دستگاه، پشتیبانی از سیستم عامل‌های Windows 7، Linux و اندروید اشاره کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده این دوره از مسابقات با حضور ۴۰۰۰ نفر و در غالب ۴۰۰ تیم و در ۱۶ شاخه برگزار خواهد شد و با تلاش و دانش تیم MRL امیدواریم که این تیم مانند سال‌های قبل مقام خوبی را در این سری مسابقات کسب کند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.