اینترنت برای افزایش فعالیت بدنی مبتلایان به دیابت

یکی از راههای کنترل قند خون در بیماران دیابتی ، انجام منظم فعالیت بدنی میباشد. ولیکن اغلب بیماران از این کار سرباز میزنند.

یکی از راههای کنترل قند خون در بیماران دیابتی ، انجام منظم فعالیت بدنی میباشد. ولیکن اغلب بیماران از این کار سرباز میزنند. یافتن راههایی برای تشویق بیماران به داشتن فعالیت بدنی روزانه میتواند در کنترل و درمان بیماری آنها مفید باشد.مطالعه ای که در دانشگاه ادمونتون آلبرتا  انجام شده است  نشان داده که برنامه اینترنتی می تواند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را به داشتن  فعالیت بدنی بیشتر ترغیب نماید.

دکتر تانیس لیبریچ و همکارانش از دانشگاه ادمونتون بیان کرده اند که  بیش از ۶۰% مبتلایان به دیابت به اندازه کافی فعالیت ندارند، داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از ارکان اساسی در کنترل دیابت می باشد.آنها در مطالعه شان بررسی کرده اند که یک برنامه اینترنتی ۱۲ هفته ای می تواند به مبتلایان دیابت نوع ۲ کمک کند تا سطح فعالیت خود را افزایش دهند .لیبریچ و همکارانش به طور تصادفی ۴۹ فرد دیابتی را برای شرکت در این برنامه انتخاب کردند، در گروه کنترل نیز افراد از برنامه راهنمای استاندارد فعالیت بدنی کانادا  استفاده کردند.

این برنامه اینترنتی شامل مطالبی درحوزه تناسب اندام، آموزش تغذیه صحیح  و فعالیت بدنی بود که به طور هفتگی به روز می شد. همچنین گزارش روزانه فعالیت بدنی، صفحه پیام ها و مشاوره هفتگی از طریق ایمیل نیز در این برنامه وجود داشت. افراد شرکت کننده، از برنامه راضی بودند و استفاده از آن را ساده می دانستند.

نتایج این مطالعه نشان داد که در پایان ۱۲ هفته زنان و مردان گروه هدف، در هفته ۴۷ دقیقه  افزایش فعالیت بدنی، متوسط تا شدید داشتند در حالیکه در گروه کنترل میزان فعالیت بدنی کاهش پیدا کرده بود.

نکته عملی: نتایج این مطالعه نشان داد که دریافت برنامه های ورزشی از طریق اینترنت، روشی مناسب برای تغییر رفتار جمعیت مبتلا به دیابت می باشد.مطالعات بیشتری برای یافتن اثر برنامه های اینترنتی در تصحیح عادات تغذیه ای افراد الزامی به نظر میرسد.

منبع: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity2009, 6:18  


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.