اینجا آزمایشگاه کتاب است+تصاویر

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/21-3-1391/IMAGE634749478953944876.jpg

/Images/News/Larg_Pic/21-3-1391/IMAGE634749479252841401.jpg

/Images/News/Larg_Pic/21-3-1391/IMAGE634749480198671062.jpg

/Images/News/Larg_Pic/21-3-1391/IMAGE634749480627671816.jpg

/Images/News/Larg_Pic/21-3-1391/IMAGE634749481420153208.jpg

 خبرگزاری فارس در گزارشی از وجود یک آزمایشگاه کتاب در انتشارات سوره مهر برای کتاب های این ناشر خبر داده که در ادامه بخشهایی از این گزارش را می خوانید:

شاید آزمایشگاه کتاب بیشتر یک فرآیند طراحی و مدل سازی کتاب‌ها برای تولید در تعداد انبوه باشد. پیش از اینکه کتاب به تولید انبوه برسد پروسه‌ روی کار طراحی و گرافیک کتاب صرف می‌شود که نمونه و مدل‌های آزمایشی تولید شود.

– برای طراحی جلد کتاب«ستاره‌های نبرد هوایی» از پارچه لباس فرم نیروی هوایی استفاده شده است، آرم و عنوان کتاب که تکمیل کننده طرح جلد کتاب است به صورت گلدوزی روی کتاب حک شده، دقیقا شبیه همان جنس و شکل پیراهن اعضای نیروی هوایی است، اما سایر مشخصات کتاب به صورت چاپ سیلک روی کتاب درج می‌شود.

– این ایده تاکنون در جایی دیگر اجرا نشده و نمونه‌هایی از آن وجود ندارد؛ همچنین چاپخانه‌ها و صحافی‌ها هم تجربه‌ای برای اجرای این کار ندارند، ما ناچاریم این کار را به صورت آزمایشی داخل بخش گرافیک انتشارات طراحی کنیم تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

– شاید مرحله نخست آزمایشگاه کتاب سطح ایده‌پردازی و برگزاری نشست و جلسات مختلف با افراد طراح و گرافیست برای طراحی روی جلد و کتابسازی باشد؛ در مرحله نخست تصمیم گرفته می‌شود که برای محتویات کتاب از چه نوع ماده‌ و جلدی می‌توان استفاده کرد، در این مرحله بیشتر درباره طراحی و گرافیک کتاب، کتابسازی و همچنین نوع صحافی و طرح جلد کتاب تصمیم‌گیری می‌شود؛ پس از اینکه تصمیم‌ها نهایی شد تا نوع جلد کتاب از چه شکل و چه جنس باشد، ایده‌های مختلفی مطرح می‌شود، مثلا برای کتاب «ستاره‌های نبرد هوایی» چند طرح جلد دیگر ارائه شد، البته ابتدا به شکل سیاه و سفید، و سپس موارد ارائه شده بررسی می‌شوند تا از میان این طرح‌ها در آزمایشگاه، ایده نهایی برگزیده و اجرا ‌شود.

– پس از این مرحله تست انجام می‌شود تا مشخص شود ایده‌ای که به صورت گرافیکی و هنری مطرح شده در فضای واقعی و با استفاده از دستگاه و متریال موجود قابل تولید است یا نه.

– معمولا برخی از کارها که به ذهن طراح می‌رسد به دلیل محدودیت در منابع قابل اجرا نیست و یا اجرای آن سخت است، از این رو ناچاریم ماکتی از کار را طراحی کنیم تا از نحوه اجرای آن مطلع شویم؛ باید در این مرحله شناخت حداقلی از ذائقه‌های مخاطب داشته باشیم، برای برخی از این طرح‌های جلد (در نمایشگاه کتاب یا پیش از آن در خلال سال) یکسری نظرسنجی درباره طرح جلد کتاب صورت می‌گیرد.

– تعداد افرادی که با آنها در ارتباط هستیم بسیار است، از گرافیست‌های مختلف، افرادی که در تیم گرافیک ثابت سوره مهر هستند و افرادی که خارج از مجموعه با آنها در ارتباطیم و… همه و همه تلاش دارند تا از میان ایده‌های موجود بهترین ایده را به چاپ بسپاریم.

– از جمله اهداف آزمایشگاه برندسازی برای انتشارات است؛ در همین جهت یکی از کارهایی که در آزمایشگاه کتاب انجام می‌شود، طراحی و اصلاح فونت‌های موجود است، چراکه برخی از فونت‌های فارسی که وجود دارد توسط شرکت‌های مختلف طراحی شده برای کار رمان یا کتاب مناسب نیستند و باعث می‌شود هم حجم کتاب افزایش یابد و هم روی فاصله که میان حروف مختلف داخل فونت‌ها گذاشته می‌شود (که برخی از آنها استاندارد نیستند)، خوانش کتاب را سخت کرده و به لحاظ اقتصادی حجم کتاب به صورت غیر معمول افزایش پیدا می‌کند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.