این باغ تا نمایشگاه شدن بسیار فاصله دارد

۱۶م اسفند ،

«باغ کتاب تهران» طرحی است که از سال ۱۳۸۳ از سوی شهرداری تهران در حال اجراست. باغ کتاب در تپه‌های عباس‌آباد قرار دارد و از شرق با کتابخانه‌ ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان ‌علوم و فرهنگستان‌ زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ – موزه‌ دفاع مقدس همسایه است. این باغ ۱۱۰هزار مترمربع وسعت دارد که ۶۵هزار مترمربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و فضای اداری است و بقیه‌ این مساحت را فضای سبز و یک دریاچه‌ مصنوعی تشکیل می‌دهد.

به گفته‌ مسئولان باغ کتاب، ایده‌ی اصلی شکل‌گیری باغ کتاب تهران ایجاد فضایی برای عرضه‌ی کتاب بود تا بتواند از ازدحام در زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران بکاهد. در نتیجه «باغ کتاب تهران» با هدف ایجاد یک نمایشگاه کتاب دائمی که در چهار فصل سال به نمایش و ارائه‌ی کتاب بپردازد، شکل گرفت و تلاش می‎کند اتفاق نمایشگاه کتاب را به فضایی شبیه آنچه در یک نمایشگاه بین‌المللی معتبر، مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت جریان دارد، نزدیک ‌کند.

باغ کتاب، آرزوها و اهدافی مانند ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرح و آرام، ایفای نقش به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده در فرآیند تولید و انتشار یافتن، ارتقای استانداردهای تولید و نشر، افزایش تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نشر، ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه‌ نشر، دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلام و ایران و انقلاب اسلامی، حضور موثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب را دنبال می‎کند.

در باغ کتاب قرار است علاوه بر برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه‌ اطلاعات کتاب (شبکه‌ اطلاع‌رسانی گسترده‌ای برای جست‌و جو و سفارش کتاب)، عرضه‌ کتاب الکترونیکی، نمایشگاه فناوری‌های نوین نشر، موزه‌ کتاب و درمانگاه کتاب هم ایجاد شود.

بنا بر اطلاع مسئولان این پروژه، اکنون این باغ کتاب ۸۵/۱۳ درصد پیشرفت داشته و با برگزاری نمایشگاه «یاد یار مهربان» اولین فاز «باغ کتاب تهران» مورد بهره‌برداری قرار گرفت. البته نمایشگاه «یاد یار مهربان» در طبقه‌ اول باغ کتاب که سالنی ساده است، برگزار شد. غرفه‎های این نمایشگاه مانند سایر نمایشگاه‎های کتاب، با سازه‎های موقت برپا شده‎ است و با توجه به یک‌پارچه نبودن فضای طبقه‌ اول و وجود ستون‌ها و پله‎های برقی، سالن‎های نمایشگاهی «یاد یار مهربان» کمی پیچ در پیچ‌اند و سردرگمی مخاطبان کتاب را به‌دنبال دارند.

اگرچه برپایی نمایشگاهی مانند نمایشگاه «یاد یار مهربان» که نمایشگاه خرید کتاب نیست و فقط نمایشگاهی برای اهدای کتاب از سوی شهرداری به مدارس تهران است، در باغ کتاب ممکن شده، اما با این درصد پیشرفت باغ کتاب، هنوز امکان برپایی نمایشگاه‎های گسترده‎تر در آن فراهم نیست و در آینده با تکمیل این پروژه، امکانات تازه‎ای روی کتاب گشوده می‎شود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.