این تراشه عجیب در مغز این فرد چه می‌کند؟+عکس

۰۳م اسفند ،

ممتازنیوز: پزشکان به تازگی موفق شده‌اند با کاشت تراشه‌ای الکترونی به جای شبکه ۹ فرد نابینا، توانایی دیدن اجسام را به آنها بازگردانند. این تازهتریت روش درمانی اشخاصی است که به سبب بیماری‌های شبکیه توان دیدن نداشتند.

به گزارش خبرآنلاین، این روش با نام Alpha IMS به تازگی روی ۹ بیمار آزمایش شده و همه آن‌ها توانسته‌اند روشنایی‌های را تشخیص دهند. تصویر زیر که با اشعه ایکس گرفته شده، سر یکی از این ۹ بیمار را نشان می‌دهد که تراشه، آرایه و سیم‌کشی‌ها را نشان می‌دهد.

این روش فقط برای اشخاصی کارآمد است که به سبب بیماری، سلول‌های حساس به نور در شبکیه آنها از کار افتاده و به همین سبب نمی‌توانند پرتوهای نور ورودی به چشم را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده، به مغز بفرستند. پژوهشگران مدت‌هاست که روی روش‌های جایگزین تبدیل نور به سیگنال‌های الکتریکی کار می‌کنند و تاکنون توانسته‌اند دو ابزار مناسب برای این کار ابداع کنند.

نخستین آنها Argus II است که هفته قبل مجوز اف.دی.ای (سازمان غذا وداروی ایالات متحده) را نیز دریافت کرد. این وسیله از عینکی تشکیل شده که یک دوربین فیلم‌برداری روی آن سوار است. تراشه نصب‌شده روی عینک، این تصاویر را به سیگنال‌های الکتریکی تفسیر کرده و دوباره آن‌ها را روی آرایه‌ای متشکل از ۶۰ الکترود که روی شبکیه فرد نابینا نصب شده، نمایش می‌دهد. این آرایه به عصب بینایی متصل می‌شود و سیگنال‌های الکتریکی را به مغز منتقل می‌کند. 

اما روش تازه که Alpha IMS نام دارد، نیازی به دوربین ندارد و به جای آن بر آشکارسازی پرتوهای نور ورودی به داخل چشم استوار است. در این روش، شبکه‌ای متشکل از ۱۵۰۰ الکترود روی شبکیه چشم سوار می‌شود که وضوح تصویر به مراتب بیشتری از Argus II دارد. بدین‌ترتیب فرد نیازی ندارد همیشه عینک به چشم بزند یا برای تماشای اجسام مختلف، سر خود را بچرخاند. او می‌توانند همانند اشخاص معمولی با چشمان خود ببیند.


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.