این خوراکی‌ها تاثیر دارو را خنثی می‌کنند

به گفته این پژوهشگران، بیمارانی که روزانه یک لیوان آب گریپ فروت می نوشیدند، دوز دارو را تا دو سوم کاهش داده اند. این کار بر دوره درمان تاثیر سوئی نگذاشت و تاثیرات جانبی نیز در پی نداشت. این خوراکی‌ها تاثیر دارو را خنثی می‌کنند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مشرق، استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه همواره توسط متخصصان سفارش شده و کمک این خوراکی ها به سلامتی انسان موضع تازه ای نیست. میوه ها و سبزیجات حتی به درمان بیماری هایی چون سرطان نیز کمک می کنند چرا که در کنار ویتامین سرشاری که دارند، حاوی آنتی اکسیدان نیز هستند. گیاهان از این ماده برای محافظت از ارگانیسم‌ شان استفاده می کنند. انسان نیز با خوردن میوه و سبزیجات از بسیاری از این آنتی اکسیدان های گیاهی بهره مند می شود.

اما در برخی موارد ترکیب میوه ها و سبزیجات با بعضی از داروها نتیجه ی مطلوبی در پی ندارد. برای مثال گریپ فروت می تواند تاثیر داروها را کم کند یا حتی تاثیر آن را از بین ببرد. در گریپ فروت ها به میزان زیادی آنتی اکسیدانی به نام نارینگین وجود دارد که مزه تلخ این میوه هم به خاطر همین ماده است.

مدت هاست که تاثیر نامطلوب نارینگین بر داروها شناخته شده است چرا که نارینگین از تبدیل مواد در کبد جلوگیری می کند که در نتیجه غلظت مواد دارویی در خون بالا می رود و حتی ممکن است بدن به این غلظت بالا واکنش نشان دهد. به همین خاطر تولیدکنندگان دارو در دستورالعمل مصرف تاکید می کنند که دارو همراه گریپ فرود مصرف نشود. از داروهایی که گریپ فروت چنین تاثیری رویشان دارد می توان به آتنولول، سری پرولول، تانلینولول، و آنتی بیوتیک هایی مثل سیپروفلاکسین و لووپلاکسین، داروی ضدقارچ ایتراکونازول و قرص ضد حساسیت فکسوفنادین اشاره کرد.

البته موارد بسیار کمی نیز وجود دارد که این مکانیزم جنبه مثبتی هم دارد. چرا که گریپ فروت بدون این که اثر جانبی ای ایجاد کند، تاثیر دارو را افزایش می دهد. که به طور مثال می توان به داروی سیرولیموس اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای بیمارانی تحت عمل پیوند عضو قرار می گیرند، استفاده می شود.

گریپ فروت همچنین بر درمان بیماران سرطانی اثر مثبت می گذارد. این مطلب از نتایج تحقیقات گروه سرطان دانشگاه شیکاگو به دست آمده است. به گفته این پژوهشگران، بیمارانی که روزانه یک لیوان آب گریپ فروت می نوشیدند، دوز دارو را تا دو سوم کاهش داده اند. این کار بر دوره درمان تاثیر سوئی نگذاشت و تاثیرات جانبی نیز در پی نداشت.

زنجبیل می تواند به جذب گلوکز در سلول های ماهیچه ای کمک کند بدون این که نیازی به انسولین باشد. از قرار معلوم زنجبیل میزان جذب پروتئینی را که به انتقال گلوکز به داخل سلول کمک می کند، افزایش می دهد و این امر به خاطر مقادیر زیادی اسید فنیکی است که در آن وجود دارد. اسید فنیک ترکیبی شیمیایی است که در بسیاری از گیاهان موجود است و در صنایع دارویی استفاده فراوانی از آن می شود.

پژوهشگران می گویند ترکیبات شیمیایی زنجیبل می تواند میزان جذب گلوکز را در بیماران دیابتی نوع ۲ تا حد زیادی تنظیم کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.