این شهر ‘هوای آخرالزمان’ را نفس می کشد

۲۷م دیماه ،

آلودگی هوا در کشور پهناور چین مشکل تازه ای نیست.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ چیزی که سبب شده تا رسانه ها دنیا  این روزها باز هم  به چین بپردازند ، شرایط غیر قابل تحمل آلودگی هوا در بخشهای عمده این کشور بوده که اصطلاحا  از سوی بعضی بلاگرها “هوای آخرالزمان “نامگذاری شده است.
از پکن تا گویانگ در فاصله ای ۱۹۰۰ کیلومتری توده ای از غبار سنگین در هوا سبب توقف پروازها و فعالیتهای ورزشی شده و هزاران نفر را راهی بیمارستانها کرده است. دولت با خونسردی دائما به مردم اخطار می دهد که از فعالیتهای ورزشی در هوای آزاد اجتناب کرده و اگر ناچار می باشند برای مدت طولانی خارج از خانه باشند حتما از ماسک استفاده کنند.
در پکن مدارس تا اطلاع ثانوی باید برنامه های ورزشی را تعطیل کنند و سازمان حفظ محیط زیست پکن دیروز اعلام کرد کارخانه ها با کاهش ساعات کارشان سعی می کنند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.
سفارت آمریکا در پکن میزان ذرات معلق در هوا را ۸۶۶ میکروگرم در متر مکعب اعلام کرده که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۷ تا کنون محسوب می گردد.  در حالت استاندارد این میزان باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ باشد و ۷۵۵ به عنوان وضعیت خطرناک می گردد .
با وجود اینکه دولت چین در قبل بارها سفارت خانه های خارجی را به نشر اکاذیب متهم کرده اما دستگاه های کنترل الودگی دولتی در این کشور میزان آلودگی هوا در ۳۳ شهر را خطرناک توصیف گزارش کرده اند.
آلودگی هوا می تواند یک بحران سیاسی تازه برای حزب کمونیستی تلقی شود که همیشه رشد بالای اقتصادی را به عنوان یکی از بزرگترین موفقیتهایش مطرح می کند.
با سکوت روزنامه های دولتی وب لاگها دست به انتقاد شدید از عدم کارایی دولت در حل این مشکل زده اند و اشاره کرده اند اگر قرار است رشد اقتصادی به بهای از بین رفتن آسمان آبی و ابرهای سفید باشد بهتر است کشور به همان شرایط دهه ۱۹۸۰ برگردد.
در هفته قبل تنها در پکن ۹۰۰ کودک بخاطر مشکلات تنفسی در بیمارستان کودک این شهر درمان شدند و تعداد بیماران تنفسی بزرگسال به شکل تصاعدی در حال افزایش است.
دولت در استانه بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن و اوج گیری آلودگی هوا دست به اقداماتی زده بود که به شکل موقت در کاهش آلودگی موثر بود؛ ممانعت از شماره شدن خودروهای تازه ، بودجه ۱۰میلیارد دلاری برای تمیز کردن هوا، بالا بردن استاندارد سوخت خودروها و انتقال بعضی کارخانه های صنعتی به حومه شهر از جمله این اقدامات بود.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.