فصل برداشت انار ساوه چه فصلی است

ایسنا/مرکزی انار ساوه به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص، نظیر طعم مطلوب، ملس بودن، ماندگاری بالا و … شهرت جهانی پیدا کرده و با شروع فصل پائیز مقدمات برداشت این یاقوت سرخ از قطب تولید انار جهان آغاز می‌شود.

یاقوت سرخ ساوه باید فرآیندی را طی کند تا هنگام برداشت از کیفیت لازم و آبدهی مطلوب برخوردار شود یا به درجه “ملس بودن” که یک ویژگی منحصر به فرد و جذاب برای انار ساوه است، دست پیدا کند، اما فصل برداشت که نزدیک می شود، برخی باغداران اقدام به برداشت زودهنگام این محصول برای مصرف نوبرانه یا فروش آن با قیمتی بالاتر می کنند، در حالی که اناری که معرف ساوه است باید از کیفیت و ویژگی های منحصر به فردی که از آن انتظار می رود، برخوردار باشد و نباید به بهانه مصرف نوبرانه یا منافع اقتصادی کوتاه مدت، کیفی بودن این محصول، قربانی شود.

برداشت زودهنگام انار علاوه بر اینکه کیفیت محصول را کاهش خواهد داد، منجر به ایجاد مشکلاتی در حوزه صادرات محصول نیز خواهد شد، به دلیل اهمیت این موضوع در گفت‌وگو با یک باغدار و در ادامه با مدیر جهادکشاورزی شهرستان به ابعاد گوناگون این رفتار غیر منطقی برخی باغداران خواهیم پرداخت.

مضرات برداشت زودهنگام انار برای ساوه

“محمدرضا درویشی” که ۲۵ هکتار باغ انار در روستای یل آباد بخش مرکزی ساوه دارد، تولیدکننده انار ملس و یوسف خانی است، او در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برداشت زودهنگام انار باعث می‌شود که فرآیند کامل برای تولید یک محصول با کیفیت طی نشود و انار نارس چیده شده و روانه بازار مصرف شود و تولیدکننده به دلیل اینکه انار نارس چیده است برای فروش و صادرات انار با مشکل و افت قیمت مواجه خواهد شد.

وی در ادامه جای خالی آموزش‌های باغداری را برای کمک به باغداران به منظور متقاعد کردن آنان برای برداشت به موقع یادآور شد و افزود: با کمک مراکز آموزشی و  تحقیقاتی نظیر مرکزی که جهاد دانشگاهی قرار است در ساوه راه اندازی کند، می‌توان باغداران را برای برداشت به موقع اقناع کرد.

وی بیان کرد: بارش های پائیزه و سرد شدن هوا منجر به کاهش دما و در نتیجه مواجهه درختان با پدیده ترکیدگی محصول خواهد شد که این موضوع نیز منجر به کاهش کیفیت محصول و در نتیجه کاهش میزان صادرات انار مرغوب خواهد شد، چرا که انار ترکیده صرفا برای آبگیری و رب کاربرد دارد و در بهترین حالت، به کارخانه های فرآوری ارسال می شود و این نوع انار به هیچ وجه جنبه تجاری یا صادرات ندارد.

درویشی تصریح کرد: یکی از دلایل برداشت های زودهنگام انار ترس باغداران از بارش باران و سرد شدن هواست که اگر سازمان هواشناسی و مراکز تحقیقاتی اطلاعات دقیق و صحیح را در خصوص نوسانات آب و هوایی اعلام کنند، باغداران از برداشت زودهنگام پرهیز کرده و اجازه خواهند داد تا محصول فرآیند کامل را طی کند و انار مرغوب و با کیفیت برداشت و روانه بازار مصرف داخل و خارج شود.

راهکارهای پیشگیری از ترکیدگی انار 

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای اینکه انار تولیدی در اثر سرما و بارندگی آسیب کمتری ببیند و با پدیده ترکیدگی مواجه نشود، پرداخت و افزود: کمبود عناصر غذایی منجر به ضعیف شدن درخت خواهد شد. برای جلوگیری از پدیده ترکیدگی، نباید از کودهای شیمیایی که ازت بالایی دارند استفاده شود و به جای آن باید از غذای اصلی درختان که NPK پتاس بالاست قبل از برداشت محصول استفاده شود که در این صورت انار زودتر رسیده و قبل از وقوع سرما و بارندگی به کیفیت بالایی می‌رسد و پوست انار به خاطر مصرف پتاس بالا مقاوم‌تر می‌شود و کمتر آسیب می‌بیند.

 این تولیدکننده انار گفت: به باغداران توصیه می‌شود که به خاطر شرایط آب وهوایی، انارهای زودرس و پوست نازک که کشسانی بالایی دارند همانند انار ملس ساوه و انار ملس یوسف خانی بکارند و از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی انتظار می‌رود در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک انار ساوه راهکار تحقیقاتی ارائه دهند تا محصول با کیفیت بدون آنکه باغدار ضرر ببیند تولید شود و باغدارانی  که انار خود را به صورت ارگانیک پروش می‌دهند به راحتی بتوانند برند ارگانیک بگیرند و انار ارگانیک خود را با کیفیت بالا صادر کنند.

هزینه بالای کودهای ارگانیک 

وی با اشاره به هزینه بالای تغذیه درختان انار به صورت ارگانیک گفت: از مسئولین تقاضا می‌شود کودهای ارگانیک را به صورت یارانه‌ای در دسترس کشاورزان قرار دهند تا تمام باغداران انار با کیفیت بالا و ارگانیک را تولید و آنرا جایگزین انار بی کیفیت تولید شده با کودهای شیمیایی کنند که در این صورت کیفیت محصولات انار شهرستان ساوه  بالاتر می‌رود و به جایگاه اصلی خود در جهان می‌رسد، قطعا اینکار کمک بزرگی به تولیدکنندگان انار ساوجی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز گفت: محصول انار از نیمه مردادماه فرآیند آبگیری خود را بر روی درخت آغاز می‌کند و با خنک شدن نسبی هوا شرایط برای آبگیری مطلوب مناسب‌تر خواهد شد و در صورت گرم بودن روزها و خنک شدن شب‌ها کیفیت انار تولیدی افزایش خواهد یافت.

“حسن شریفی” با تاکید بر اینکه تجربه کردن لذت و طعم واقعی انار ساوه در گرو طی شدن فرآیند تولید این میوه بهشتی است، به مخاطراتی که احتمال بروز آنها تا پایان فصل برداشت محصول وجود دارد، اشاره کرد و گفت: سازمان هواشناسی احتمال وقوع بارش‌های زودهنگام پائیزه را در برخی نقاط کشور اعلام کرده است، اما تاکنون استقرار جبهه هوای سرد و بارش شدید برای استان مرکزی در مهرماه و آبان‌ماه سال جاری پیش‌بینی نشده است. با این حال به  باغداران توصیه می‌شود به جهت پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، به محض فعال شدن سامانه بارشی و ورود جبهه هوای سرد اقدام به برداشت زودهنگام محصول کنند و در غیر این صورت اجازه دهند تا پروسه تولید انار به طور کامل تکمیل و انار با کیفیت برداشت و روانه بازار شود.

نگران نباشید، بارندگی موثری در راه نیست

ی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی طی دو ماه آینده بارندگی موثری در استان مرکزی رخ نخواهد داد، از طرفی بارش‌های شدید برای شمال کشور پیش بینی شده و این بارش‌ها نیز منجر به کاهش محسوس دمای هوا در مرکز کشور و در حاشیه وقوع جبهه هوای سرد نخواهد شد، بنابراین به باغداران توصیه می‌شود که در برداشت انار عجله نکنند.

او تصریح کرد: محصول انار باید فرآیندی را طی کند تا هنگام برداشت از کیفیت لازم و آبدهی مطلوب برخوردار شده یا به درجه “ملس بودن” که یک ویژگی جذاب برای انار ساوه است دست پیدا کند. بنابراین باغداران باید برای دستیابی به محصولی با کیفیت ممتاز عجله نکنند، بدیهی است که هر چقدر زمان برداشت انار به تعویق بیفتد، کیفیت انار تولیدی افزایش خواهد یافت.

شریفی در خصوص برداشت انار نوبرانه در این شهرستان نیز اظهار کرد: انار نوبرانه یا همان انار معروف به آلک، معرف انار تولیدی این شهرستان که آوازه جهانی دارد و برند بین المللی محسوب می‌شود، نیست و اناری است که به مراتب کیفیت کمتری داشته و مصرف نوبرانه دارد و در هنگام برداشت بهمراه انارهای ترکیده در رب‌گیری استفاده می‌شود.

برای خوردن انار اصل ساوه تا اوایل آبان صبر کنید

او به عرضه انار در مبادی ورودی و خروجی شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود: اناری که هم اکنون در مبادی ورودی و خروجی ساوه عرضه می‌شود همان انار نوبرانه یا  انار آلک است و البته در کنار آن، انار تولیدی سایر شهرهای کشور نیز به نام انار ساوه عرضه می‌شود که با کیفیت و طعم واقعی محصول قطب تولید انار جهان فاصله دارد و معرف انار ساوه نیست، پس بر این اساس باید تاکید کرد که هر اناری انار ساوه نخواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه در صورتی که ساوه با جبهه هوای سرد مواجه نشود و باغداران مجبور به برداشت زودهنگام نشوند کار برداشت اناری که نماینده واقعی انار ساوه است معمولا از ۲۵ مهرماه آغاز و محصول تولیدی از اوایل آبان ماه به بازار عرضه می شود. بنابراین متقاضیان انار ساوه برای تهیه انار با کیفیت با طعم واقعی که تنها این خطه از کشور از آن برخوردار است تا آبان ماه صبر کنند.

وی تصریح کرد: به مسافران و گردشگران که از مسیر ساوه تردد می‌کنند توصیه می‌شود که برای خرید انار ساوه فعلا صبر کنند چرا که آنچه که این روزها در مبادی خروجی و ورودی این شهر عرضه می‌شود طبیعتا معرف و نماینده انار با کیفیت ساوه نیست.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، به باغداران توصیه می‌شود برای دستیابی به محصولی با کیفیت و ممتاز صبور باشند، و در برداشت انار نیز عجله نکنند. بدیهی است که هر چقدر زمان برداشت انار به تعویق بیفتد، محصول با کیفیت تری روانه بازار مصرف خواهد شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.