این نکات را در هنگام سحر رعایت کنید

مشرق: در ماه مبارک رمضان با توجه به طولانی بودن ساعات میان سحر تا افطار باید نکات بسیار زیادی را رعایت کنید. در این مطلب در مورد نوع وعده سحری و نکات اصلی آن صحبت خواهیم کرد.

وعده سحری

غذای مصرفی در وعده سحری بهتر است خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

در ماه رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات ضروری است.

افراد روزه دار بهتر است همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما صرف غذا در دفعات کمتر از ۲ بار در روز در سالهایی که ماه رمضان در فصل تابستان است و روزهای بلند و فاصله سحر تا افطار ۱۶ تا ۱۷ ساعت است، توصیه نمی شود.

با توجه به ساعت صرف افطار تا وعده سحری، می توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد.

در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می شود همچنین مصرف شیر گرم فرنی و شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.

استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه دار می شود.

استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل این که منبع خوبی از فیبر هستند و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است، مانع بروز یبوست می شود و بسیار مناسب است.

شیرینی را از سحری حذف کنید

مصرف موادغذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتیجه کاهش قند خون شده و فرد زودتر گرسنه می شود.

بهتر است در وعده سحری مقدار مناسبی سبزیهای مختلف مانند سبزی خوردن مصرف شود زیرا سبزیها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامینها مواد معدنی و مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

افراد باید از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنند زیرا چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمکهای معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد، می شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.