این هم کارنامه رئیس جمهور شعارهای زیبا / جدول

افشاگری عبارتی است که این روزها در کاخ سفید بسیار شنیده و البته بسیار تقبیح می شود. قریب به یک هفته پیش بود که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از دستور اکید و مستقیم باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای هدف قراردادن های منظم و مداوم مظنون های به فعالیت های تروریستی در سرتاسر جهان با استفاده از ابزارهایی نظیر یورش های شبانه یا حملات با جنگنده ها خبر داد. آنچه که در رسانه ها بیش از سایر مسائل منعکس شد بحث دستور مستقیم اوباما برای حملات سایبری علیه تاسیسات برنامه هسته ای ایران در چهار سال گذشته بود. کاخ سفید در سه سال و نیم گذشته بیش از هر دولت دیگری در تاریخ سیاسی ایالات متحده ؛ کارمندان و مقام های امنیتی و اطلاعاتی را برای افشای خبرهای پشت پرده تحت تعقیب قانونی و خلع از خدمت قرار داده است.به گزارش فارین پالیسی، جدول زیر نشان دهنده فعالیت های مخفی دولت اوباما به اسم مبارزه با ترور و یا حفظ امنیت ملی در چند سال گذشته است:

عنوان عملیات

تعیقب قضایی

مورد افشا شده

لیست مرگ

خیر

اواخر ماه می بود که نیویورک تایمز با انتشار مصاحبه هایی با بیش از ۳۰ مقام سابق و فعلی در دولت باراک اوباما افشا کرد که رئیس جمهور شخصا لیست افرادی را که باید ترور شوند، تهیه می کند. بر اساس این افشاگری ها مشاور امنیت ملی توماس دانیلون و مشاور در امور مبارزه با ترور جان برنن مستقیما در این خصوص با آقای رئیس جمهور ارتباط داشتند.

ویکی لیکس

بله

بریدلی مانینگ از تحلیل گران اطلاعاتی ارتش امریکا در حال حاضر متهم به کمک کردن به افشاگران ویکی لیکس است. ویکی لیکس همچنان عنوان بزرگ ترین افشای اطلاعاتی تاریخ سیاسی امریکا را به خود اختصاص داده است. بیش از ۲۵۰ هزار سند دیپلماتیک در جریان ویکی لیکس افشا شد. هزاران سند در خصوص دخالت های نظامی و سیاسی امریکا در افغانستان و ویدئویی که در آن هلیوکوپترهای امریکایی در حال هدف قرار دادن مستقیم شهروندان غیرنظامی در عراق دیده می شوند. همین هفته بود که قاضی دیوان عالی در امریکا از دولت خواست میزان خسارت های وارده شده از این افشاگری را در اختیار وی برای محاکمه تنها مظنون پرونده قرار دهد. بریدلی در صورت اثبات اتهام های وارده به حبس ابد محکوم خواهد شد.

 

استاکس نت

خیر

بر اساس داده های نیویورک تایمز ، باراک اوباما با تعیین عنوان رمز ” بازی های المپیک ” حمله ویروسی یه رایانه ای سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای ایران را صادر کرده است. ویروس استاکس نت با نفوذ به داخل سیستم های رایانه ای تاسیسات نطنز اختلال هایی را در این نهاد فوق امنیتی در ایران ایجاد کرد. در ۱۸ ماه گذشته مشخص شده است که تعداد قابل توجهی از  مقام های  فعلی و سابق امریکایی ؛ اروپایی و اسرائیلی در این پروژه علیه ایران دست داشته اند. برخی تحلیل گران ادعا می کنند که اوباما از قصد برای نشان دادن جدیت خود در مبارزه با برنامه هسته ای ایران در بازه زمانی انتخابات دست به اینچنین افشاگری زده است.

 

پروژه پیشگام

بله

در سال ۲۰۱۰ توماس دریک از کارمندان آژانس امنیت ملی آمریکا به اتهام افشای اطلاعات محرمانه در خصوص این پروژه به روزنامه نگار بالتیمور سان بازداشت شد. این برنامه در حقیقت برنامه ردیاب سیستم های اینترنتی و تلفنی بود. این اتهام می تواند ۳۵ سال حبس را برای توماس به دنبال داشته باشد. ردیابی تماس های تلفنی و ایمیل ها از جمله اهداف این برنامه بود.

حمله به مقر اسامه بن لادن

خیر

پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده بود که یک مقام نزدیک به کاخ سفید تمامی جزئیات این عملیات را در اختیار رسانه ها قرار داد. همه چیز از نحوه شناسایی محل اختفای بن لادن تا آزمایش دی ان ای از فرزندان او. در ماه می ، دیده بان قضایی دولت در امریکا اعلام کرد که سیا، پنتاگون و کاخ سفید بخش هایی از اطلاعات محرمانه در خصوص عملیات کشتن بن لادن را در اختیار فیلمنامه نویس های هالیوودی قرار داده اند. اکنون سیاستمدارانی از جمله جان مک کنی ادعا می کنند که این بی ملاحظه گری های اطلاعاتی امریکا بود که پزشک پاکستانی کمک کننده به سیا در یافتن محل اختفای بن لادن را در پاکستان به پشت میله های زندان انداخته است.

 

عملیات مرلین

بله

در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۱، یکی از قضات فدرال آمریکا دستور داد جیمز رایزن، گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز در جلسه محاکمه افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که متهم به افشای اطلاعات محرمانه درباره ایران است، به عنوان شاهد حاضر شود. دادستانی آمریکا جیمز رایزن، خبرنگار نیویورک تایمز و برنده جایزه پولیتزر را برای شهادت در جلسه محاکمه جفری استرلینگ، افسر سابق سیا از ایالت میسوری که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود، به دادگاه فراخوانده است.وی متهم به افشای جزئیات طرح شکست خورده مرلین برای تعقیب برنامه هسته ای ایران بود.

ماجرای انور العولکی

خیر

زمانی که روحانی متولد امریکا العولکی در حملات جنگنده های بدون سرنشین امریکا در یمن در سپتامبر گذشته کشته شد، رهبران سیاسی و نخبگان حقوقی از دولت اوباما خواستند تا مدارکی را دال بر مشروع نشان دادن حمله به شهروندی امریکایی و کشتن او بدون حضورش در دادگاه ارائه دهد. مدتی بعد جزئیات این عملیات در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته و فاش شد.

بازجویی از تروریست ها

بله

در ژانویه سال جاری بود که وزارت دادگستری یک افسر سابق سیا را متهم به افشای هویت بازجوی سازمان سیا که مسئول اعتراف گیری از مظنون به فعالیت تروریستی ” ابوزبیده” بود، کرد. این مقام سازمان سیا همچنین با شبکه خبری ای بی سی نیز در خصوص روش های شکنجه با آب نیز گفتگویی کرده بود.

 

ترجمه:سارا معصومی / ۵۱۵۱


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.