باتری تلفن همراه خود را با ریختن نوشیدنی در آن شارژ کنید

۲۱ آبان ،

اگر می توانستید باتری تلفن همراه خود را با ریختن نوشیدنی در آن شارژ کنید بسیار مسرت بخش بود. البته در آینده نه چندان دور این آرزو محقق خواهد شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، طی تحقیقی گسترده، دانشمندان بر روی یک برنامه تحقیقی پنج ساله برای بررسی چالش های فنی موجود در حیطه پیل سوختی آنزیمی که بر پایه مواد قندی ساده ای مانند آنچه در خوراکی های هر روزه ی ما یافت می گردد، متمرکز شده اند.

احسان زرمهری کارشناس پیل سوختی معتقد است: امروزه اغلب پیل های سوختی در دنیا بر پایه هیدروژن می باشند. با پیچیده تر شدن سوخت، فرآیند اکسیداسیون نیز به طور گسترده ای پیچیده خواهد شد.

وی افزود: محققان برای فهمیدن این که چگونه مواد قندی توسط حیوانات برای تولید انرژی اکسید می شوند به دنیای طبیعت روی آورده اند.

از آنجایی که آنزیم ها در برابر مسمومیت آلودگی از کاتالیست های سنتی مقاوم تر می باشند این مواد ( کاتالیست های طبیعی) پاسخ این مسئله می باشند.

همچنین، به طور باور نکردنی تولید آنزیم ها به سادگی و با بها ای پایین صورت می گیرد، مسئله ای که صنایع پاک کننده سالها از آن آگاه بوده اند.

* پیل سوختی، امیدواری بشر در تبدیل زباله های آلی به الکتریسیته

پیل سوختی آنزیمی یک سیستم بیوالکتروشیمیایی است که هدف اصلی توسعه این نوع از پیل های سوختی، تولید الکتریسیته و آب آشامیدنی از پساب های صنعتی است سوخت پیل های سوختی آنزیمی فقط به هیدروژن یا متانول محدود نمی شود و می توان انرژی الکتریکی را از مواد مختلف آلی تولید کرد.

این گزارش تفسیری می افزاید: آنچه که این پیل ها را متفاوت می کند نوع کاتالیست و سوختی است که در آنها استفاده می گردد. در پیل های سوختی معمولی از فلزاتی مثل پلاتین و نیکل استفاده می گردد ولی در پیل سوختی آنزیمی آنزیم زنده نقش کاتالیست را ایفا می کنند.

گفتنی است، این پیل ها می توانند از گلوکز موجود در جریان خون انسان یا هر منبع دیگر موجود در بدن انسان استفاده کند. امروزه استفاده از پیل های سوختی آنزیمی چندان متداول و رایج نگشته است، اما پیش بینی می گردد با توجه به بازدهی بسیار بالای آنها در چند سال آینده کاربردهای فراوانی و متنوعی از این پیل ها دیده شود./ز

گزارش از هراتیان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.